Leve A, weg met M!
From the desk of Koenraad Elst on Mon, 2010-04-12 07:04
Zo ook de titel van Benno Barnards lezing: “Leve God, weg met Allah!” Die deed in bepaalde zenuwcentra van de islam het alarm afgaan, en de gevolgen kennen we inmiddels. Een klinkend vertoon van islamitische onverdraagzaamheid dat de media wegens de bekendheid van de auteur niet konden negeren. (Extreemlinks doet regelmatig zulke tussenkomsten tegen rechtse sprekers, maar daarover wordt nauwelijks gerapporteerd.)
Toen de
studentenopstand op Tiananmen door de tanks gesmoord werd, blokletterde het
maoïstische weekblad Solidair: “Euforie in de kapitalistische media”. En daar was iets van. Bij alle
opzichtige verontwaardiging over het bloedbad waren de “kapitalistische”
(waarmee bedoeld was: anticommunistische) opiniemakers eigenlijk maar wat blij
dat het communisme nog eens zo duidelijk zijn ware gelaat getoond had. In
stilte dachten sommigen: wat goed dat ze in Beijing zo stom zijn om tanks te
gebruiken in plaats van waterkanonnen.
Iets
dergelijks monkelden ook Vlaamse islamcritici na de poging van moslims
opgetrommeld door de groep Sharia4Belgium om Benno Barnard de mond te snoeren en af te
tuigen. Nu doet een hele meningsindustrie zó haar best om het “vooroordeel” van
islamitische onverdraagzaamheid de
kop in te drukken, en dan komen uitgerekend de begunstigden van dat beleid, de
moslims, dat mooie opzet verbrodden. Lachen, gieren, brullen.
De reacties
van moslimzijde waren bijzonder leerrijk, en maken met één slag honderd
campagnes tegen “vooroordelen” ongedaan. We konden bij Phara ondermeer
kennismaken met Sharia4Belgium-woordvoerder Abu Imran. Noteer eerst even dat deze naam geen schuilnaam
is, zoals aan de gastvrouw verteld was. Het element Abu wordt weliswaar vaak gebruikt in
bijnamen, Abu X
in de zin van “de X-kerel”, bv. toen de jonge Lucas Catherine met de camera in
de ene en het machinegeweer in de andere hand deelnam aan aanvallen op
Israëlische stellingen, noemden zijn Palestijnse kornuiten hem “Abu Kamera”.
Maar in beginsel, en ook in dit geval, is het een konja, de typisch Arabische zoonsnaam:
“vader van Imran”. Die naamgeving wordt door de Belgische wet niet erkend maar
is in de Arabische cultuur legitiem. De profeet bijvoorbeeld heette zowel
Mohammed ibn Abdullah, “zoon van Abdullah”, als Mohammed Abu Qâsim, “vader van
Qâsim”, zijn vroeg gestorven zoon. De tweede vorm is beleefder, want erkent dat
een man een zoon heeft en dus bewezen heeft een echte man te zijn.
In ieder
geval, Abu Imran verdedigde de actie tegen Barnard zonder reserve. Hij legde
uit hoe Europa volgens plan op geweldloze wijze de democratie door de islamwet
(sjari’a) zal
vervangen. De niet-terroristische meerderheid van moslims is dus niet ipso
facto gematigd, zij
omvat een grote groep radicalen die ingezien hebben dat bij de huidige
machtsverhoudingen geen gewapende strijd nodig is (en veeleer contraproductief
zou zijn) voor de islamisering van Europa.
In Terzake ontmoetten we de welbespraakte
sociologe Samira Azabar, leidster van de campagne pro hoofddoek. Ik beschouw
mijn levenswerk als onvoltooid zolang verstandige moslims als Samira niet
hebben leren lachen om hun jeugddwaasheid, in de begoochelingen van de Profeet
geloofd te hebben. Inmiddels vermeed zij om de actie te veroordelen. Ze vond
dat vrijdenkende intellectuelen zoals Barnard en Etienne Vermeersch zélf
extremisten zijn. Welja, het is haar al zo vaak voorgezegd: islamkritiek is
geen mening, het is een misdaad. Belangrijker was echter haar terechte
opmerking dat we niet moeten leuteren over een incidentje, maar naar de grond
van de zaak moeten gaan. Doen we.
De grond
van de zaak is dat alle moslims zonder uitzondering regelmatig het Arabische
equivalent (en origineel) van Barnards titel scanderen: Lâ ilâha illâ ‘llâhu, “er is geen god behalve dé God [=
Allah]”, uit Koran 47:19/21. Deze leuze betekent dat behalve Allah alle wezens
die aanbeden worden, vals zijn of alleszins niet vererenswaardig, en dat hun
cultus een kwaad is. Zij betekent: “Leve Allah, weg met Hubal (de
oorspronkelijke godheid van de Kaäba), weg met Sjiva, Ahura Mazda, Christus,
Boeddha en de rest.” Barnard heeft niets gezegd dat moslims niet dagelijks zelf
zeggen. Als hij moslims beledigd heeft, dan beledigen zij dagelijks alle
mogelijke niet-moslims tegelijk. Zie, daarover zou ik eens met Samira willen
debatteren. Het mag voor een aula vol moslims zijn.