Robert Spencer over de Islam

robert-spencer.jpg

Robert Spencer is directeur van het islamisme-observatorium Jihad Watch, een internetproject van het neoconservatieve David Horowitz Freedom Center.  Spencer is van Grieks-Levantijnse afkomst en auteur van de bestseller The Politically Incorrect Guide to Islam.  Hij heeft opgetreden als raadgever voor de Amerikaanse en de Duitse regering inzake de militante islam.  Niet te verwonderen dat hij op een geheim adres woont.  Zijn boek The Truth about Mohammed, Founder of the World’s Most Intolerant Religion is in Pakistan verboden. 

Mijnheer Spencer, bent u racist?

Dat verwijt wordt mij vaak gemaakt, maar het is klinkklare onzin.  Ik ben zelf van Midden-Oosterse afkomst, etnisch gesproken net zo “Semitisch” als de moslims in die regio.  En iets dergelijks geldt voor nogal wat mensen in onze kringen, bijvoorbeeld de ex-moslims Ibn Warraq en Ayaan Hirsi Ali.  Die retoriek over “racisme” is een tactiek om zand in de raderen van het islamdebat te strooien.

Zoals ook de term “islamofobie”?
    
Precies.  De verspreiding van het begrip “islamofobie” is zelf een teken van de toenemende macht van de islam.  Het is toch typisch voor tirannieke machthebbers dat ze de kritiek op henzelf, het in twijfel trekken van hun eigen legitimiteit, de kop willen indrukken.  Wel, dit nieuwe begrip dient om nuchtere islamkritiek te criminaliseren.  En dat westerse politici hieraan meedoen, dat zij dit begrip islamofobie in wetten en verdragen inschrijven als een te bestrijden kwaal, toont hoe ver zij al gevorderd zijn in de dhimmitude, de mentale onderwerping aan de aanspraken van de islam.

Moet haat tegen de islam dan niet bestreden worden?

“Haat” is weer zo’n misplaatste term, een afleidingsmanoeuvre.  Tegenover een doctrine voel je geen haat, je bent het ermee oneens.  Wanneer je de islam bestudeert, dan vind je nu eenmaal dingen waarmee je het zeer wel oneens kan zijn.  Men zegt bijvoorbeeld dat islam “de religie van de vrede” is, maar die omschrijving is niet bestand tegen een onbevangen ontleding van de leer die je in de koran en de overleveringen van de profeet aantreft.

Uw jongste boek heet: Religion of Peace: Why Christianity Is and Islam Isn’t (“De godsdienst van de vrede: waarom het christendom dat is en de islam niet”).  Maar men zegt toch dat het christendom geen haar beter is dan de islam, dat de bijbel net zo’n bloedige passages bevat als de koran?

De bijbel bevat boeken en hoofdstukken en passussen van heel uiteenlopende strekking, ondermeer zowel militante als pacifistische.  Het oude testament bevat inderdaad beschrijvingen van massamoord door Jozua en anderen.  Maar geen algemene oproep om Jozua daarin te imiteren.  Die passages werden de jongste tweeduizend jaar niet als rechtvaardiging gebruikt om te moorden, terwijl moslimkronieken in beschrijvingen van slachtingen onder de ongelovigen wél naar Mohammed verwijzen en de koran citeren.  De grondteksten van de islam zijn daarover niét van uiteenlopende strekking, ze zijn consistent vijandig en haatdragend jegens mensen die Mohammeds aanspraken op het exclusieve profeetschap verwerpen. 

En de kruistochten dan?

Het beeld dat men tegenwoordig van de kruistochten ophangt, is fel verwrongen in negatieve zin.  De wreedheid van de kruisvaarders wordt overdreven of uit zijn historische context gerukt, die van de islamitische leiders wordt verdonkeremaand.  Sultan Baibars, die de kruisvaarders in 1268 versloeg, beschreef in een brief aan de gevluchte christelijke heerser van Antiochië met smaak hoe hij dood en vernieling gezaaid had en de overlevenden als slaaf verkocht.  Waar christenen zich misdragen hebben, zoals bij de bloedige inname van Jeruzalem in 1099, was dat in overtreding van hun religieuze ethiek en werd het ook toen reeds door medechristenen bekritiseerd.  In ieder geval is het lang geleden en heeft het christendom inmiddels de vredelievende waarden uit de bijbel beklemtoond: bemint uw vijanden.  Daarop is de westerse beschaving gebouwd, daarin ligt de inspiratie voor de moderne conventies die de oorlogvoering wat humaniseren, bijvoorbeeld de goede behandeling van krijgsgevangenen.  De islam heeft die evolutie niet doorgemaakt, en dat komt vooral door de letterlijke trouw aan de koran, die veel minder ruimte voor interpretatie open laat dan de bijbel.  De koran leert ondubbelzinnig dat de djihaadstrijder meedogenloos moet zijn tegen de ongelovigen.

Wat de Schrift zegt is één zaak, wat de gelovigen in de praktijk brengen is er een andere.  Er zijn toch ook gematigde moslims?

Ja, maar laten we nauwkeurig formuleren en niet aan begripsverwarring doen.  Er zijn gematigde mensen die ook moslim zijn.  Dat zijn dus mensen die vanuit hun gematigde temperament enige afstand nemen tegenover de islam, mensen die minder moslim zijn en daarom gematigd.  De “gematigde islam” ben ik echter nog niet tegengekomen.  Sommige collega’s van me zeggen in het openbaar dat “de radicale islam het probleem is en de gematigde islam de oplossing”, maar privé geven ze toe dat die gematigde islam eerst nog moet uitgevonden worden.  Het probleem is niet een islamitisch extremisme, al kunnen we die term voor het gemak soms gebruiken, het probleem is de islam zelf.  Kijk, er zijn moslims die hun vrouw slaan en moslims die dat niet doen.  De eersten handelen overeenkomstig de instructies van de koran, de laatsten vanuit hun eigen karakter of individueel ontwikkelde overtuiging, niét vanuit een ingebeelde feministische koranlezing.  De onderdrukking van de vrouw, of de haat tegen niet-moslims, is niet een eigenaardigheid van één of ander clubje aan de rand maar een logische toepassing van de islamdoctrine zelf.
   
Een opvallende nieuwe medespeler in het islamdebat zijn de comités van ex-moslims: in Engeland, in Duitsland, nu ook in Nederland.  Hoe staat u tegenover de moslims die zich van de islam afkeren?

We moeten hen steunen.

Ziet u die afvalligheid uitgroeien tot een belangrijke trend, en uiteindelijk tot de leegloop van de islam?

Dat wordt zeer moeilijk.  In moslimlanden zeker, maar zelfs in het Westen, riskeren zulke afvalligen hun leven.  Mogelijk zal de grotere toegankelijkheid van kritische informatie over de islam via het internet het ontluiken van twijfels bij leergierige moslims versnellen.  Maar de sociale druk waaraan zij blootstaan blijft hoe dan ook enorm.

U ziet zelf wel iets in de bekering van moslims tot het christendom?

Men probeert mij inderdaad vaak af te schilderen als de ingehuurde islamexpert van de missielobby.  Kijk, ik ben christen, maar ik heb nooit de bekering als de oplossing voor het islamprobleem bepleit.  In de video Invitation to Islam heeft bekeerling Adam Gadahn, media-adviseur van al-Qaida, mij genoemd in een lijstje van zogenaamde islamhaters.  Hij riep ons op om berouw te tonen voor onze beledigingen van de profeet en om zelf moslim te worden.  Recent heeft Osama bin Laden himself de Amerikanen in een videoboodschap gesommeerd om zich tot de islam te bekeren.  Mijn antwoord daarop is geen oproep om christen te worden, ook al zou ik zulke bekering verwelkomen.  Nee, ik heb hen de vrijheden uit de Amerikaanse grondwet aanbevolen, de Bill of Rights, met ondermeer de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van onderzoek en de vrije meningsuiting.  Daar vinden we een kader dat mensen van verschillende overtuigingen toelaat om in gelijkheid en waardigheid samen te leven.  De moslims hoeven geen christen te worden, het is al heel goed als ze dat pluralistische kader aanvaarden.  Het probleem is alleen dat de islam zelf militeert tegen die vrijheid en tegen die gelijkheid.

Volgens de Libische dictator Kadhafi zal de islam Europa geruisloos en zonder wapengeweld inpalmen.  Wordt Europa weldra Eurabië?

Er zijn een drietal scenario’s mogelijk.  Ofwel doen jullie nu onmiddellijk al het nodige en stoppen jullie nu de opmars van de islam.  Ofwel doen jullie niets en glijdt Europa inderdaad geruisloos het kalifaat Eurabië binnen.  Maar het waarschijnlijkste scenario ligt tussen die twee uitersten, en dat is helaas ook wel het gewelddadigste: een Europese reactie die pas komt wanneer de islam hier al heel sterk staat.  Met twee partijen die min of meer aan elkaar gewaagd zijn, krijg je een escalatie tot een groot en langdurig conflict, een vreselijke burgeroorlog.

Steunt u de oorlog in Irak?

Dat is nog zo’n wilde gevolgtrekking die mijn critici altijd maken: “Hij is tegen de islam, dus hij zal wel voor de oorlog in Irak zijn.”  Nee, ik ben tegen die oorlog.  En niet zoals Hillary Clinton en andere politici die eerst vóór de oorlog gestemd hebben maar er zich van distantiëren nu het fout gaat.  Vandaag is natuurlijk voor iedereen die niet ziende blind is, duidelijk hoe verkeerd die oorlog is: materiële ellende, anarchie, burgeroorlog, uitdrijving van de christelijke minderheden, plaatselijk ook de feitelijke invoering van de islamwet.  Het Irak van Saddam Hoessein was een dictatuur, maar het was redelijk seculier, met ongesluierde vrouwen op verantwoordelijke publieke functies, met veiligheid voor de niet-moslims, met een behoorlijke welvaart en moderne voorzieningen.  Dat ligt nu allemaal in duigen.  Ik ben altijd tegen die oorlog geweest omdat men in Washington gewoon de nodige kennis van de islam en van de Midden-Oosterse samenleving niet had om er iets constructiefs te doen, laat staan een heuse revolutie als de invoering van een westerse democratie.

Kent George W. Bush nu al het verschil tussen sjiïeten en soennieten?

Ha ha, ja, men vertelt dat zijn adviseurs hem aanspraken over het conflict tussen sjiïeten en soennieten, en dat hij antwoordde: “Sji-wat?  Maar ik dacht dat ze daar moslim waren!”  Ik denk dat de geschiedenis zeer hard over Bush junior zal oordelen.  Hij heeft een enorme prijs betaald, in mensen en middelen en ook in goodwill tegenover de VS, allemaal om een verdwaalde oorlog te voeren tegen een vijand die hij niet eens bij naam durfde noemen.  Na de aanslagen op 11 september noemde hij de daders “boosaardige mensen”, maar hun echte motief durfde hij niet noemen, te weten de islam.  De daders waren vrome mensen die oprecht hun religieuze plicht wilden vervullen, het probleem was en is de islam.

Dit interview van de hand van "Oehoedoeddien" werd met toestemming van de auteur overgenomen uit 't Pallieterke van 30 oktober 2007.

beter laat dan nooit

eindelijk eens een tekst over R. Spencer, beter laat dan nooit, alleen eens schande dat het niet in een mainstream krant & tijdschrift is, maar daar is Vlaanderen te bekrompen voor natuurlijk

hopelijk wordt ooit zijn knap boek "Religion of Peace?: Why Christianity Is and Islam Isn't" vertaald, maar ik vrees dat dit ijdele hoop is in hedendaags Eurabia

Tariq Ramadan...

Er is veel geschreven over Tariq Ramadan, en het is duidelijk dat hij twee kampen probeert mee te krijgen. Controverse over zijn persoon is terecht, met name zijn standpunten over Israel, en het is goed dat elke stap die hij zet, of elke uitspraak die hij doet (in Frans, Engels, of Arabisch) angstvallig wordt onderzocht.
Het is verdedigbaar hem tot op bepaalde hoogte als salafist te bestempelen, maar toch zijn er belangrijke nuances: zo heeft hij meermaals gepleit voor een compleet verbod op lijfstraffen, omdat deze onverzoenbaar zijn met universele mensenrechten. Hij heeft hiervoor enorm veel kritiek gekregen van invloedrijke islamisten als Al-Qaradawi, en toch blijft hij bij zijn standpunt. Een vrij essentieel gegeven in de ontwikkeling van de progressieve islam lijkt me, en hij is duidelijk bereid om daarmee een Salafi beweging, voor wie een letterlijke sharia toepassing in al haar vormen incl. lijfstraffen een centrale eis is, te compromitteren en tegen te werken. Hij veroordeelt zelfmoordaanslagen, en verwerpt elke vorm van terreur tegen burgers.
Is het mogelijk dat een figuur als Ramadan een noodzakelijke tussenstap is in een pijnlijk groeiproces?

@ Nataraja

Tariq Ramadan is de broer van de grote baas van de Muslim Brotherhood, volledig gefinancierd door de Saudi's, gebaseerd in de Al Hazar moskee/theologische faculteit in Caïro.
Ik was daar met een afghaanse "mujahedeen" voor een "gesprek", ze wilden me gewoon gebruiken.
Ik heb niets anders gezien dan pure machtsgeilheid en geldhonger.
Ze bespeelden Casey als een vleugelpiano.
ZE ZIJN GEVAARLIJK.

Beste Traveller, "ze"

...zijn inderdaad gevaarlijk, maar ook hier vrees ik soms een noodzakelijke tussenstap. De Ikhwan al-muslimin (Moslimbroeders) zijn, om verwarring te vermijden, heel wat anders dan de ongeorganiseerde al-Qaida netwerken. Er heerst veel spanning tussen beide omdat de moslimbroeders o.a. geloven in democratisch politieke processen (wat in Egypte zoals u wellicht weet niet evident is). Het is belangrijk onderscheid te maken tussen wat deze beweging in de jaren 80 was, en hoe ze nu zijn.
Tariq Ramadan heeft bij mijn weten nog nooit een geheim gemaakt van zijn familiebanden (het is trouwens de grootvader en niet de broer), en hij distancieert zich van de moslimbroeders op een aantal belangrijke punten, waaronder de shari'a visie op lijfstraffen. Kijk natuurlijk is hij een product van zijn familiale achtergrond, maar ik kan alleen maar concluderen dat de figuur Ramadan breekt met een aantal essentiele processen van radicalisering die in de politieke islam gegroeid zijn, en hij motiveert dit zelf met zijn wens dat de islam zich volwaardig kan integreren met een westers waardenmodel. Hij zal af en toe wellicht door de bocht gaan in dat proces, en ik twijfel niet dat hij dan zal worden afgestraft, er staan genoeg cameras op hem gericht tegenwoordig, maar ik blijf erbij, als we dat proces niet toelaten, wat is er dan nog over als geloofwaardig weerwerk tegen de extremisten in eigen kring ?

@ Nataraja

Ik dacht dat het de oudste broer was maar ik ga er niet over discussieren, U kunt gelijk hebben.
Het principe van het open debat is ALTIJD te verkiezen maar men moet wel dezelfde spelregels eerbiedigen en daar hapert het bij de Ramadans.
Voor de rest weet U wel waar U over spreekt.

@traveller

Uw menig over kif kif en ramadan en anderen is boeiend,maar het probleem zit anders in elkaar.
Ramadan is gewoon een salafist, met goede opleiding en juiste vriendenkring zowel bij moslims als bij niet moslims en bovendien is hij een goed spreker.Met de ruime fin steun en bijbehorend netwerk kan hij zijn boodschap wereldwijd uitdragen en op academisch niveau invloed laten gelden.
Kif Kif is gewoon een belangenorganisatie van een doelgroep, met cultuur hebben ze weinig te maken. Door de geijkte mantra's na te wauwelen en een volslagen onrealistisch beeld op te hangen over die doelgroepen, zijn ze voor achterban en onwetende academici, beleidsmakers een belangrijke partner, voor achterban omdat de eisen van een doelgroep worden doorgedrukt zonder naar het belang van een samenleving te kijken en voor beleidsmakers omdat deze zelf weinig contact hebben met doelgroepen en indien wel, nog erg oppervlakkig. Wat jaren veldwerk zou menig beleidsmaker goed doen!
Ik heb weinig ervaring met andere groepen moslims dan Turken, Marokkanen, Tuneziers en Algerijnen of Afrikanen, dus uw ervaring over Azie is leerrijk!

@nataraja

ik eis helemaal niets van u hoor, dit is een forum en u mag evengoed als ikzelf uw mening geven. Maar heeftu me verkeerd begrepen, ik zeg niet dat er geen gematigde islam bestaat omdat er geen gematigde koran is.
De koran is zoals u ongetwijfeld weet een boek, dat kun je niet veranderen. Wel kun je veranderen hoe je interpreteert, waar je nadruk op legt, maar aangezien het merendeel van moslims binnen Islamitische landen ongeletterd is en de helft, vrouwen, ook beperkt wordt in onderwijs komt er van kritisch denken niet veel in huis.
In europa is de situatie voor moslims veel beter, maar toch wordt er niet kritisch gedacht op grote schaal over de betekenis van islam in het Westen. De vaak lage scholing, instroom uit landen als Turkije en Marokko van overwegend plattelandsculturen en gewoontes verklaren iets maar niet alles, volgens mijn ervaring omdat kritiek en islam gewoon niet samen gaan, de subgroepen veel te verdeeld en divers zijn,en de bereidheid tot zelfreflectie volslagen ontbreekt, individueel denken hoort vaak niet thuis binnen traditionele subgroepen. Toch bedankt voor uw compliment, gelukkig schuift u me niet onder een of andere rechtse mat!

vooroordelen?

meneer Spencer heeft gelijk, er bestaan gematigde moslims maar geen gematigde islam tot op heden.
Daarom ben ik het nog niet eens met Nataraja, een gematigde beleving verandert niets aan de koran, wat de basis is van islam.Er is wel sprake van culturele verschillen van interpretatie tussen groepen gelovigen,maar dat toont nog niet aan dat er daarom sprake is van gematigde islam. Dat is ook moeilijk te bereieken omdat er binnen islam geen hierarchie bestaat zoals binnen het christendom, iedere gelovige is dus vrij hoe hij de leer interpreteert. Wat we binnen Europa zien is de groei van radicale stromingen niet de groei van groepen gematigde moslims die op zoek zijn naar hoe hun leer kan aansluiten bij Westerse waarden, zolang dit niet gebeurt op grote schaal kun je dus niet spreken over gematigde islam. de uitdrukking islamhatend Vlaanderen is dan ook een vooroordeel vanjewelste, de meeste mensen zijn bezorgd over de maatschappelijke invloed van islam binnen Europese waarden, haat heeft daar weing mee te maken en in die zin is de opmerking beledigend voor Vlamingen, lezers van dit forum in het algemeen.

Beste Marij, ik begrijp...

...de nuance die u wil leggen met uw reactie "de uitdrukking islamhatend Vlaanderen is dan ook een vooroordeel vanjewelste, de meeste mensen zijn bezorgd over de maatschappelijke invloed van islam binnen Europese waarden, haat heeft daar weing mee te maken", maar ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk moeilijk het daarmee eens te zijn. Uw punt is zonder twijfel van toepassing op de wijze en doordachte manier waarop iemand als u zelf uw kritiek formuleert, maar heeft u al eens gekeken hoe het er op sommige internetfora, VB als zelfverklaarde anti-islampartij met name, tegenwoordig aan toe gaat? De blinde haat, beledigende platte praat, druipt ervan af, en nuance is ver te zoeken...Ik vind dit geen gezonde ontwikkeling, en ik hoop dan ook dat figuren kaliber Spencer navolging krijgen, het is m.i. hard nodig.
Los daarvan heeft u overschot van gelijk dat de discussie over gematigde moslims/gematigde islam niet enkel relevant is voor (al dan niet terecht zo geduide) mensen die islam haten, maar ook voor eenieder die vanuit een oprecht gevoel van bezorgdheid het fenomeen radicale islam waarneemt of bestudeert. Mijn eigen buur, een bejaarde dame, zei me laatst dat ze doodsbang is van die mannen met baarden en jurken op straat want die zien er juist hetzelfde uit als die terroristen. Ik begrijp haar volledig en gun haar dat recht om "islamofoob" te zijn...
Een bedenking: u zegt dat het onwaarschijnlijk is dat er een gematigde islam kan ontstaan omdat er geen gematigde koran bestaat.
Is de Joodse traditie er niet in geslaagd om met een bloederig, wreed, en uitermate wetmatig opgesteld heilig boek vol wraakacties, slachtpartijen, misogynie, moord op ongelovigen en lijfstraffen toch de nodige theologische finesse te ontwikkelen om dit te herinterpreteren? Er zijn nog steeds genoeg ultraorthodoxen die dit niet zo zien (ga eens na wat ze in pakweg Meah Shearim over blasfemisten denken bvb), maar als geheel is de joodse traditie een perfect voorbeeld van hoe een heilig boek met radicale inslag toch gematigde geloofsbeleving en pragmatiek kan voortbrengen.
Ik erken en betreur dat dit momenteel niet de richting is die de islam als globale gemeenschap uitgaat. Toch zijn er genoeg invloedrijke figuren geweest, vooral in het verleden, die ook dit proces in de islam hebben proberen opstarten. En er is een nieuwe garde, vaak met beperkte achterban onder moslims en nog veel vaker moeten ze in diaspora gaan voor ze hun ideeen zonder doodsbedreiding kunnen uiten, die dit ook nu bereid is na te streven. Dat zijn de intellectuelen onder de "gematigde moslims" die iemand als Spencer bedoelt, en die kunnen alle steun volgens mij goed gebruiken. Het is hoog dringend, zoals u ons eveneens bij verschillende gelegenheden hebt geillustreerd. Met polariseren, haatboodschappen, en aggressieve provocaties zullen we echter een eventueel groeiproces van iets als gematigde islam vernietigen. En daar zal ik me tegen blijven verzetten.

P.S. Ik probeer me meestal aan fatsoen in taal en inhoud te houden. Ik kan me echter voorstellen dat u, in navolging van vorige interactie op dit forum, voorbeelden eist van wat ik bedoel met haatboodschappen en provocaties.
Op VB gerelateerde fora, die moslims natuurlijk ook lezen, is het gebruikelijke jargon tegenwoordig gepeperd met zaken als: kopvodden, moslimhoeren, schapeneukers (ik hoop dat de copyright gerespecteerd werd), en ander fraais dat onder andere noemers makkelijk het juridisch predicaat "oproep tot haat tegen bevolkingsgroepen" kan dragen. Maw een anti-jihad, of zoiets.
Een goed voorbeeld iets verder van huis: in aanloop naar de Deense cartoon-rellen was een centraal gegeven de verontwaardiging over de buitensporige en onverdraagzame reacties van de Deense moslimgemeenschap die vrijheid van meningsuiting niet begrijpt. Wat er zelden of nooit wordt bijverteld, is dat er in de weken die voorafgingen aan de uitbarsting, oproepen waren van anti-islam organisaties om publiek de Koran in varkensbloed te drenken, en in brand te steken (geen idee of daar een copyright op bestaat). Een Deense cabaretier kondigde bovendien aan om tijdens een optreden over een koran te zullen urineren.
Moet men verbaast zijn dat onder zulke omstandigheden de "gematigde moslim" niet meer te zien of te horen is?

@ Marij

Je bent een van mijn favoriete commentators over dit onderwerp.
Wat betreft de gematigde en de radicale islam kun je met de koran alle kanten uit: Daarom zeg ik nooit gematigde of radicale islam, er zijn te veel tegenspraken en argumentaties.
Ik kijk alleen naar die moslims die gematigd leven en filosofisch op ons westers niveau zitten. Daar vallen de ongeletterden en de islamitische koranstudenten al buiten.
De Bin Ladens hebben een machtsgeile agenda onder het mom van islam.
De gemiddelde goed geeduceerde pakistani, indische moslim, bengali, indonesier, tunesier, iranier heeft geen enkel probleem met het westen, Iran had zelfs een heel grote communistische aanhang bij de universiteitsstudenten.
Daarom, en zonder dat ik een toverstok heb om de beste richting aan te geven, pleit ik voot discussie tussen de intelligentsia van beide zijden. Zij zijn hen ook kotsmisselijk beu, hun maffiose "islamitische leiders".

Beste Traveller, u bent...

...iemand naar mijn hart.
U heeft volledig gelijk, en laat me enkel toevoegen dat zulke fora waar intellectuelen samenkomen wel degelijk reeds bestaan, met name in de VS, hoewel vaak te academisch (en dus weinig invloed "op het terrein") en veel te weinig steun van de publieke sector of politiek. Laat staan dat er veel mogelijk is in de "maffiose" fase van staatsvorming waarin de meerderheid van de huidige moslimwereld in verkeert.
Respect. Ik hoop dat uw stem, net zoals die van Marij, navolging krijgen mag.

@ Nataraja

Dank je wel.
Mijn persoonlijke visie is echter dat wat we hier binnen kregen van de moslimlanden nu niet bepaald het kruim van die landen is.
Verder is het ook zeer de vraag of de moslim profitariaat intellectuelen die hier bvb op kif kif zitten wel weten waarover ze spreken. Ze weten zeer goed waarom ze het zeggen maar ik heb de indruk dat ze geen contact hebben met hun thuislanden en diens elite.
Ik heb in elk geval de elites in de aziatische landen leren kennen en die gaven me enorme hoop. Die mensen moeten gesteund worden maar de Tariq Ramadans en onze eigen Fraihi, de broer niet de zuster, geven me de indruk een eigen agenda te hebben die niet zo humanistisch is. Van Tariq Ramadan weet ik zeker dat hij gevaarlijk is.
Het VB gaat af op de situatie hier, ik ga af op de situatie in de landen van oorsprong, daar ligt de oplossing, hier is geen enkele oplossing mogelijk met onze politieke profiteurs.

Spencer is een zegen en een probleem tegelijk....

Blij te zien dat iemand van het kaliber Robert Spencer ook op sites als deze stilaan bekendheid krijgt. Inderdaad is zijn geleerdheid en respectvolle, scherpe kritische stem van bijzondere waarde. Maar oei! Hij spreekt over "gematigde moslims"? Bestaat dit dan? Ik dacht dat de overgrote meerderheid van de islam-bashers-scene in ons land er van uitgaat dat dit een contradictio in terminis is?
Als een moslim gematigd kan zijn, is dat geen bewijs dat de islam an sich niet extreem hoeft te zijn? Maar dat het enkel en alleen van de volgelingen afhangt?

Of is een "gematigde moslim", cultureel moslim (niet gelovig zoals Jinnah, en miljoenen anderen), of progressieve intellectueel moslim (type Abu Zayd), enkel maar een moslim die de islam niet goed begrijpt en dus vroeg of laat wel extreem moet worden als hij of zij dit geloof verderzet? Dit laatste is het standpunt van Hirshi Ali, en voert momenteel de boventoon in de anti-islam campagnes van VB, en heel wat schrijvers op dit fijne forum.
Spencer steekt hier wat mij betreft qua geleerdheid met kop en schouders bovenuit, dus ik ben werkelijk benieuwd hoe islamhatend Vlaanderen deze figuur omarmt, maar tegelijk nog steeds dit vrij cruciale punt -of gematigde moslims steun moeten krijgen al dan niet hoegenaamd bestaan- lijkt te willen negeren. 

@ marcfrans

Het is hier nu na middernacht en ik zag zo juist je posting. Aangezien mijn antwoord waarschijnlijk zal bestookt worden door een zwaargewicht zoals Mr. Oehoedoeddien, wil ik het in goede conditie schrijven, die ik nu na 12 uur trein niet heb. In elk geval probeer ik het morgen te doen.
Voor jouw informatie vooraf, Jinnah wou geen separate staat.

JInnah

@ Traveller

 

Wat u schrijft over Jinnah is interessant.  Maar, wat was de 'reden' of noodzaak voor Pakistan dan?  De indiase constitutie was een sekuliere, de Pakistaanse was dat niet.  Jinnah was misschien wel een "agnost", maar in zijn publieke persona niet.  En hij heeft wel de grondvesten gelegd voor een exclusieve religieuse staat.  Het hoeft dus niet te verbazen dat India een echte democratie is geworden, terwijl Pakistan dat nooit is geweest, en ook nooit zal zijn in 'ons' leven.

 

@ marcfrans//Jinnah 1

Ik heb in 2006 zeer veel over Pakistan geschreven op lvb.net.
Ik weet niet of U dat in de tijd gelezen hebt, maar ik zal er van uit gaan dat je het niet las. Het is echter onmogelijk dit alles in een korte tekst samen te vatten, misschien wil Luc het wel eens publiceren.
In any case, here we go.
Jinnah was een patriciër, in het engels in eerste klas privaat scholen opgevoed in Engeland. Hij was een zeer bekende advokaat in Indië waarover nogal wat verhalen de ronde doen, hij heeft verschillende "terroristen" doen vrij spreken.
Hij was een Ishmaeli, of anders gezegd een "volgeling" van de Agha Khan, een shia secte.
De Agha Khan was een product van de britse geheime dienst, zoals de secte zelf.
Het britse "colonial office" had hun geheime dienst opdracht gegeven verschillende secten te starten, financieren en steunen die de moslims moesten verdelen. Die secten kregen dan allerlei voordelen en waren nadien ook rijk geworden door de licenties die ze van de britten kregen.
Zo waren er Agha Khani's, Khoja's, Bohri's enz. enz. allemaal shia sectes.
Jinnah was daar dus een product van, maar hij had een groot nadeel voor de brits/indische politiek, hij was eerlijk.
Nehru daarentegen was totaal anders, een grootgrondbezitter van Kashmir, jawel zijn familieeigendommen waren in Kashmir, die een zeer pragmatisch onscrupuleus politieker was en wiens rechterhand, Sardar Patel, opgeleid was door de NKVD in de soviet-unie.
De britse geheime dienst had een demografische studie gemaakt van Indië en kwam tot de conclusie dat de moslims de demografische meerderheid zouden vormen na verloop van tijd.
Voeg daarbij dat de moslims veel aggressiever waren dan de hindus en dat ze al in het leger en de administratie zeer sterk ingeburgerd waren.
Nehru en Patel waren akkoord dat de situatie onhoudbaar zou worden, tegen de goesting en de stellingname van Ghandi.
Toen maakte Sardar Patel de eerste afspraken met de hindu onderwereld die enorm sterk was, altijd in een derde wereld land met een kleine politiemacht.
Het maximum aantal engelse militairen voor gans India was ongeveer 25.000. De rest waren indische sepoys en officieren, waarvan de meeste moslim en Sikh waren, practisch geen hindu's.
Sardar Patel begon dus met de "goondas", gangsters in hindi, de moslims te vermoorden en de moslims reageerden met het vermoorden van hindus.
Dit was de start van het drama en het werd zo erg wederzijds dat Jinnah maar een oplossing zag: scheiding.
Dit speelde in de kaart van Nehru en zijn idee om alle moslims buiten hindu-India te houden, maar niet allemaal!!!
Meer in een volgende posting.

@ marcfrans//Jinnah 2

Het voorgaande is natuurlijk maar een kleine introductie van die triestige periode.
Toen ik in 2006 begon te schrijven daarover kreeg ik heel wat kritiek te slikken van zeer erudiete Vlaamse India-kenners die jaren in India door brachten.
Mijn ervaring is die van een onafhankelijke zakenman die van 1980 tot 1996 13 jaar in Pakistan woonde en 3 jaar in India.
Ik denk niet dat er in Vlaanderen ook maar iemand is met die ervaring.
Mijn eerste reis naar Pakistan was in 1968.
Mijn ervaring met Jinnah komt van zijn naaste medewerkers waarvan ik er een 20-tal zeer goed heb gekend en ze waren niet van de minste.
In India kende ik de Marwari-Jains van Jaipur, Chief-minister Anthulay van Maharashtra, de rechterhand van de gangsterzoon van Indira: Sanjay Ghandi, de dievenbende rond Chandra Shekar, 8 maand eerste minister van India en een echte roverhoofdman.
Ik kende de details van de activiteiten van Manmohan Singh, de huidige eerste minister die, toen hij gouverneur van de "Reserve Bank of India" was, 17.000 crore roepies uit die staatsbank liet verdwijnen(toen ongeveer 3,5 miljard US$ in 1988/1990) wat toen de Bombay beurs deed crashen. Hij "wist er niets van".
In elk geval, toen ik die wind van voor kreeg van de Vlaamse India-kenners ging ik met mijn stellingen te rade bij de grootste levende journalist van het sub-continent: Cowasjee, de nog steeds actieve 80-jarige journalist van Dawn, die me lapidair antwoordde: You are right, read:"Jinnah of Pakistan, by Stanley Wolpert" and "The sole Statesman, by Ayesh Jalal."

Ik had in Pakistan het voorrecht Cowasjee te ontmoeten, hij en zijn vader waren persoonlijke vrienden van Jinnah. Cowasjee, voornaam Ardeshir, is een Parsee die een icoon is in Pakistan.
Als je zijn columns wilt lezen, ga dan naar: www.dawn.com en op de linkse kant vind je de naam Cowasjee. Verder zijn nog intressant: Irfan Husain van hetzelfde Dawn en Tavleen Singh van Indian Express in India.

Ik ben nu genoeg off-topic geweest op Uw aanvraag, maar als het je verder intresseert zend me een privaat bericht, eventueel via lvb.net

Ondanks al van Robert

Ondanks al van Robert Spencer te hebben gehoord, is dit is het eerste stukje dat ik van hem las. Deze man geeft rake antwoorden op vaak voorkomende vragen.

Je kan natuurlijk alles relativeren en 'het komt wel goed' volhouden.. Maar als ik dan lees dat er een moordpoging was op de organisatoren en deelnemers van de SIOE betoging in Kopenhagen, wel dan word ik er stil van en ga ik burgemeester Thielemans nog gelijk geven: je kan als overheid geen veiligheid garanderen. En zo kom je bij het antwoord van de 3 scenario's.

Traveller.

Beste Traveller,

Ik heb ook nergens vermeld dat u zalft of ook maar iets verplicht, uw analyse is m.i. correct.

Het was bedoeld voor diegenen die in dergelijke waanzin geloof hechten, die groep wordt steeds groter op ONS grondgebied, in ONZE seculiere staat, en dat is zéér gevaarlijk.

godsdienst (?)

Beste Traveller,                                                     Alleen maar zalven veroorzaakt stinkende wonden. Voorkomen is beter dan genezen, dus.........verbieden die waanzin. Iedereen heeft het recht te geloven wat hij of zij wilt, maar niemand heeft het recht iets op de dringen of te verplichten te geloven, van welke sekte dit ook moge komen.

@ PJean

Beste PJean, ik zalf helemaal niet en ik verplicht helemaal niets. Ik ben alleen pragmatisch door mijn persoonlijke ervaringen. Het is absoluut noodzakelijk dat onze intelligentsia contact heeft met hun intelligentsia. Die willen ook die rotzooi niet en die willen ook die maffia uitschakelen, daar moeten we samenwerken.
Dit is persoonlijke kennis en ervaring.
Vergeet niet dat Jinnah, de stichter van Pakistan agnost was. Velen schijnen dat niet te weten. Hij kende een beetje Urdu en hij moest het officiele gebed bij de onafhankelijkheidsplechtigheid van Pakistan voorbidden. Als hij gedaan had vroeg hij zijn vrienden die rond hem stonden:" Did I do the damn thing right"

@ Robert Spencer

Als we de islam alleen beschouwen als korantekst zonder alle andere islamitische geschriften en zonder de moslims heeft Spencer gedeeltelijk gelijk. Er zijn wel meer gebalanceerde uitspraken in de koran dan de uitspraken die over de veroveringen en de jihad gaan.
Ik ben ook akkoord dat Mohamed een veroveraar was en geen Christus die zijn andere wang aanbood en op het kruis stierf. Mohamed was een arabische religieuze "warlord".
Dit is het basisgegeven, wat doen we er nu mee?
Eerst en vooral maken we het onderscheid tussen de islam en de derde-wereld maffia-praktijken van de ongeletterde bevolking die alleen naar een soort gangsterchefs luisteren die met de koran zwaaien, dat was pertinent niet de bedoeling van de koran. Het misbruik van de islam om te veroveren is zeker courant en moet bevochten worden, maar doe dat niet om de islam te bevechten maar wel om de straatmaffia te bevechten die verkeerdelijk de islam gebruikt.
Dan heb je een kans om te winnen.
Het beeld van de gematigde islamist die toch in een strijdend islam gelooft is vals, sorry.
Maar als je de gematigde islamist vierkant aanvalt om zijn geloof gaat hij denken dat die maffia-kerels het toch bij het rechte eind hebben en zijn gematigdheid verdwijnt.