Over Religie Veel Gepruts in België

Marc Vervenne, rector van de KU Leuven, zei bij zijn aantreden in een interview, dat ik afnam voor Trends Magazine:

“Het is grof hoe weinig Vlaamse intellectuelen, ook zij die te keer gaan tegen de kerk en de religie, weten van het geloof, de traditie, het katholicisme. Zij kennen het ABC hoegenaamd niet meer.”

Een quote die me tot vandaag helder voor de geest staat en die kan dienen als opening voor een kakelvers boek over de verhouding tussen journalisten en religie. “Blind Spot. When Journalists don’t get Religion”, 2009, Oxford University Press, (Blinde vlek, als journalisten een potje maken van godsdienst), bundelt negen opstellen van Amerikaanse mediadeskundigen. De VSA is veel minder ontkerstend, geseculariseerd dan West-Europa en toch is de thesis van Blind Spot correct: journalisten in Amerika leven op een eiland midden in een zee van christelijke, mohammedaanse, joodse religiositeit, maar slaan keer op keer de bal mis. De kloof tussen de media en de massa. Opnieuw bezocht dus, en hier op religieus vlak. De Amerikaanse verslaggevers leven mijlen ver van een beleving en inspiratie die hun medeburgers bezig houdt. De journalisten in de VSA kennen de religie amper, spitsen zich toe op de extremere vormen van bijvoorbeeld de islam, kijken spottend naar volks geloof en beleving, zoals in de Pinksterkerken en bij het “evangelicalism”, en worden door hun hoofdredactie niet gestimuleerd om de nodige kennis, ervaring, netwerken te ontwikkelen. Gevolg: de verslaggeving over religie is bij de algemene kranten, televisiestations, radiozenders ondermaats, slecht, vol met vooroordelen.

 

De negen experts willen geen zieltjes winnen. Hun uitgangspunt is breder: godsdienst is in de VSA en wereldwijd een belangrijk en blijvend verschijnsel. Wie dat niet ernstig neemt, wie zijn lezers, luisteraars, kijkers daar niet goed over informeert, vervult zijn professionele plicht niet. De Amerikaanse pers doorgrondt Al Qaeda niet, zij knoeit over Iran, miste het verhaal van de door christelijke kerken met succes bekroonde mensenrechtencampagne in Zuid-Soedan, maakte filmmaker-acteur Mel Gibson op een onbekwame en unfaire wijze met de grond gelijk om zijn “The Passion of the Christ”. Enzovoort. Té vaak besluit de onderzoekers van Blind Spot: “Journalisten hebben een grote eigendunk en dat weerspiegelt zich nog heviger dan in andere types verslaggeving in het schrijven over religie”.

Het Amerikaanse Blind Spot geeft met voorbeelden en analyses van over de Grote Plas exact de situatie weer die hier in Vlaanderen bestaat. Geen enkele krant, geen enkele zender heeft nog een man of vrouw die het weidse terrein van de religie dagelijks betreedt. De hoofdredacties waggelen mee in de foute veronderstelling dat God dood is, dood blijft en gelovigen oenen zijn die geen kopij verdienen. Of ze moeten zich storten op verre wolkenkrabbers of bussen opblazen in Londen. Wie brengt hier een genuanceerd verhaal over de salafistische Marokkanen in Antwerpen, wie kijkt naar de instroom van christenen uit het Midden-Oosten en hun uitzwerming over onze kerken, wie maakt een brede menselijke en politieke analyse van de opvolging van kardinaal Danneels, wie vraagt de hoofdrabbijn van de Brusselse synagoge naar zijn mening over zakenleven en ethiek, wat is de verbinding tussen de moskee in het Brusselse Jubelpark en het wahabisme van de Saoedische sponsors, wie ondervraagt premier Van Rompuy over zijn bijdrage in een actueel boek gebaseerd op de staties in de kerk van de abdij van Westvleteren, wie portretteert de nog steeds jonge kloostergemeenschap La Tibériade bij Redu en zijn Litouwse uitbreiding, wie peilt naar de religieuze wortels en hun huidige werking bij CD&V of zijn de christelijke politici en militanten de witgekalkte graven uit de Bijbel? Je kan het lijstje van Belgische onderwerpen aanvullen naar believen.

Is religierapportage werk voor watjes? Vlaamse journalisten denken dat hoogstwaarschijnlijk, en ik ken hen van dichtbij. Zij zijn zo politiek correct dat het pijnlijk is en ze al rood aanlopen van schaamte als ze zouden, een speelsigheidje, pure hypothese, moeten opbiechten aan hun vriendin of mede-kroegtijgers, dat ze de “religion beat” - de sector van de religie - als opdracht krijgen.

Een aanduiding van de werkelijkheid, buiten de Belgische verslaggeving die abdiceert, is een nagelnieuw boek van twee Britse journalisten die allebei topmensen zijn van het beste weekblad ter wereld. Een publicatie gesticht in 1843 en 166 jaar aan de spits van de kwaliteit. John Micklethwait, hoofdredacteur  van The Economist, en Adrian Wooldridge, chef van het bureau in Washington, investeren opnieuw hun ervaring en vlotte pen in een boek: “God is Back”, 2009, The Penguin Press. The Economist is een vooraanstaand economiemagazine en Micklethwait en Wooldridge zijn nuchtere Britten (Micklethwait ken ik persoonlijk sedert een gesprek over een van de vorige boeken die het duo schreef, “A Future Perfect”, 2000, over de globalisering - die zij voor 90% verdedigen). Het is een gezagsargument en dat mag.

 

Als twee internationale topjournalisten die niet dagdagelijks bezig zijn met religie een boek schrijven met als ondertitel: “How the Global Revival of Faith is Changing the World”, dan is dat nieuws en een les voor de afwezigen. Micklethwait en Wooldridge vlooiden voordien samen in vernieuwende manuscripten de groei van vennootschappen uit, de branche van de managementconsultants, de opkomst van Nieuw Rechts in de VSA, de huidige globalisering. Telkens bestsellers. God is terug in de Angelsaksische pers, in Vlaanderen arriveert hij later.

 

Dit artikel verscheen eerder in het weekblad Tertio.

intolerante journalisten

Journalisten zijn de hevigste aanhangers van het anti-geloof, behalve als het om de Islam gaat. Vanaf het over de Paus, kerk of Bijbel gaat, trekken ze hun anti-geloof habijt aan en preken ze er op los. Ze zijn even tolerant t.o.v. andere religies als de Islamisten en kramen even veel onzin uit over andere godsdiensten als de Islamisten.

welk geloof?

Wat dit artikel jammer genoeg mist, is dat wereldwijd net de meest fundamentalische, anti-intellectuele varianten van de geloofstradities het sterkst in opmars zijn. Het salafisme is vrijwel de enige geloofsbeleving die werkelijk succes heeft bij de moslimjeugd in Europa, met alle gevolgen vandien.
De traditionele strongholds voor groei van de katholieke kerk, Latijns-Amerika en Afrika, zijn volledig omgeslagen naar grote evangelische Pinkstergemeenschappen, niet zelden gesteund door groeperingen uit de VS. Apocalyptisch simplisme, anti-wetenschappelijke wereldbeelden en bijbelfundamentalisme nemen langzaam over.
Journalisten mogen dan al nuance missen, dat er weinig reden tot optimisme is in hun beschrijvingen wat betreft de rol van religie in de huidige tijd kan men hen niet verwijten.

@ Frans Crols

De consumptiemaatschappij met accent op één-dagsconsumptie heeft geen tijd meer om langer dan 30 seconden na te denken. Zelfs de vorming die prikkels tot nadenken meegeeft ontbreekt totaal in onze scholen en (proest) universiteiten.

Het moet ons dan ook niet verwonderen dat filosoferen over God de capaciteiten van onze consumptiemedia en hun mede"werkers"  ver overstijgt.

 

U bent er weer in geslaagd God naar voor te brengen met Uw laatste artikels. Proficiat

het al sinds mijn

het al sinds mijn studententijd zo: vlaamse journalisten zijn middelmatige mensen en kranten & weekbladen zijn bijgevolg middelmatige producten. Buitenlands nieuws moet je in belgische kranten & weekbalden niet proberen volgen want je krijgt enkel zinloze teksten waar je niets mee bent meestal vol politik-correcte vooroordelen. Literaire/culturele bijlagen zijn eigenlijk reklameblaadjes voor de grote (nederlandse) uitgeverijen.

Ik weet nog toen een toenmalig lief van me lesgaf aan de opleiding journalistiek in brussel (hogeschool, ken de naam nie meer): het niveau was daar echt lamentabel, de studenten navenant.