Ghazwa! Economische Aspecten van de Islam
From the desk of Koenraad Elst on Thu, 2006-05-04 21:44
Op 23 maart vond in het UA-gebouw van de voormalige UFSIA een debat onder professoren plaats over “religie en persvrijheid”, dit naar aanleiding van de rel rond de Deense spotprenten over Mohammed. Deelnemers waren filosoof Jaap Kruithof; islamoloog Urbain Vermeulen; antropoloog Rik Pinxten, voorzitter van het Humanistisch Verbond; en jurist Matthias Storme. Moderatrice was Nadia Dala van De Morgen, overigens oudstudente van prof. Vermeulen. Dat het debat in een erg nijdige sfeer verliep, lag voor een deel aan haar, want ze onderbrak de sprekers veelvuldig.
Maar het lag voor een deel ook aan de linkse helft van het panel. Ik had gedacht dat twee militante vrijzinnigen er geen moeite mee zouden hebben om de persvrijheid tegen religieus gemotiveerde inbreuken te verdedigen, en dat zij het dus in grote lijnen met Vermeulen en Storme eens zouden zijn. Hun invulling van het begrip “links” bleek echter verschoven van het aloude marxisme naar het postmoderne multiculturalisme, dus van religieuze skepsis naar collaboratie met de islam, echter zonder dat de bijbehorende dosis haat er minder om was geworden. Met dezelfde heftigheid waarmee linksen doorgaans tegen de ingebeelde windmolen van het “herlevend fascisme” ten strijde trekken, ontketenden zij nu hun duivels tegen het “principialisme” dat zij meenden te ontwaren in de pleitbezorgers van de vrije meningsuiting.
Overigens kon men alvast prof. Vermeulen hier niet van een overdreven militantisme pro vrije meningsuiting verdenken. Zijn commentaar bij de Deense spotprenten was dat het gewoon tot de wellevendheid behoort om mensen niet te provoceren of op hun lange tenen te trappen. Zijn moeder, herinnerde hij zich, zou in dergelijk geval gezegd hebben: “Zoiets doe je niet.” Hetgeen natuurlijk wel wat anders is dan en wettelijk verbod.
Prof. Pinxten meende dat rechten niet in abstracto gelden. Het gaat erom wat de maatschappelijke situatie is van degenen door wie ze opgeëist worden of tegen wie ze in stelling gebracht worden. Dat relativisme, nu een deel van de postmoderne tijdsgeest, is overigens een erfenis van het marxisme, dat bv. het nationalisme nu eens steunde en dan weer bestreed, naargelang het ingeschreven kon worden in een “progressieve” (bv. Baskenland) of “reactionaire” (bv. Vlaanderen) politieke context. In dit geval zou het impliceren dat de vrije meningsuiting niet geldt tegen een beklagenswaardige onderdrukte groep, namelijk de moslimmigranten.
Voor een antropoloog met ervaring bij de indianen is dit toch wel een zeer eng eurocentrisch standpunt, want hier zijn de moslims wel een minderheid (en overigens volstrekt geen onderdrukte), maar de meeste moslims wonen in één van de vijftigtal landen waar zij de meerderheid vormen. En daar onderdrukken zij de niet-moslims. De druk om de spotprenten te verbieden en de tekenaars te straffen ging minder uit van de moslimminderheden in Europa dan van de islamitische staten en hun opgezweepte moslimmeerderheid.
Edoch, een professor laat zich niet uit het veld slaan door dergelijke feiten. Volgens hem waren de betogers die ambassades in brand staken en christenen vermoordden, “gemanipuleerd”. Tot drie keer toe herhaalde hij dit: “Zeg nu zelf, hoe geraken betogers in Beiroet opeens aan honderden Deense vlaggen om te verbranden?” (Misschien door ze zelf te fabriceren? Anders dan de Vlaamse Leeuw bestaat de Deense vlag uit enkele eenvoudige rechthoeken, voor elk beetje naaister toch slechts een kleine moeite.) Maar hij weigerde erbij te zeggen wie dan wel de poppenspeler achter de schermen was.
Allicht bedoelde hij de wereldwijde zionistisch-neoconservatieve samenzwering. Niet alleen Ajatollah Chamenei heeft het daarover, ook het progressieve weekblad Knack denkt in die termen. Volgens Knack waren de cartoons een provocatie beraamd door Flemming Rose, de Oekraïens-joodse cultuurredacteur van de Deense krant Jyllands Posten, samen met de neoconservatieve likoednik Daniel Pipes uit Philadelphia en onze vriend Paul Belien van het Brussels Journal. Bedoeling was om de moslimmassa’s op de TV-beelden in een slecht daglicht te stellen, wat dan weer het geschikte klimaat moest scheppen voor ene militaire invasie in Syrië en Iran. Jaja, die pennenlikkers met hun onooglijke schrijfsels bedrijven wereldpolitiek.
Dan toch nog liever de ouderwets marxistische uithaal van de bejaarde Kruithof tegen Vermeulen en Storme: “Jullie hebben het altijd maar over cultuur. Kijk toch liever eens naar de sociaal-economische werkelijkheid.” En dan niet die van de gepamperde moslims hier, maar van de moslims in hun thuislanden, arme slachtoffers van de kolonisatie. Waarop Vermeulen opmerkte dat zij bij die kolonisatie helemaal niet slecht gevaren waren: de bevolking van Egypte bedroeg ten tijde van Napoleon twee miljoen zielen, nu 75 miljoen. Maar dat vond prof. Pinxten dan weer geen rechtvaardiging voor de koloniale onderwerping: ook niet-gekoloniseerde landen zoals Japan hebben hun voordeel kunnen doen met ontleningen uit het Westen (Egypte is trouwens zelf in dat geval: het kende slechts een kortstondige semi-kolonisatie, tenzij men de eeuwen onder het Ottomaanse juk als een kolonisatie beschouwt).
Hoe dan ook, vele miljoenen moslims behoren vandaag tot de haves eerder dan tot de have-nots. Niet dat je in Arabië geen rechteloze have-nots tegenkomt, maar dat zijn dan de Koreaanse technicus of de Filippijnse keukenmeid. De inheemse moslims genieten er van een ruimhartig sociaal vangnet, en ook onder de gastarbeiders hebben de moslims een streepje vóór op de niet-moslims (wat paradoxaal de niet-moslims extra gegeerd maakt als werknemers, want ze zijn onderdaniger). Ook andere moslimlanden als Maleisië of Algerije behoren niet tot de arme landen.
Het is dus gewoon onjuist om de tegenstelling tussen Westerlingen en moslims voor te stellen als een tegenstelling tussen rijk en arm, tussen meester en knecht, of tussen verdrukker en verdrukte. Maar heel in het algemeen valt er wel wat te zeggen voor Kruithofs marxistische benadering: kijk ook eens naar de economische benedenbouw die onder de culturele bovenbouw schuilgaat.
Voor een ernstige beschouwing over de economische onderbouw van de islam moesten we echter elders zijn, namelijk de islamlezing van Eddy Daniels, historicus en bruggepensioneerd hoofdredacteur van het opgedoekte VUM-blad iMediair, in het Cultureel Centrum van Zolder op 26 maart. Eigenlijk was er een debat aangekondigd, maar het moslimpanellid had afgebeld nadat ze vernam wie haar gesprekspartner zou zijn. Daardoor hadden ook de in groten getale verwachte plaatselijke moslims het laten afweten.
Daniels is ex-maoïst en heeft een scherp oog voor de sociaal-economische basisfeiten en machtsverhoudingen achter de gebeurtenissen in de ideologische bovenbouw. Hij schetste de maatschappelijke situatie in Arabië ten tijde van Mohammed. Enerzijds had je de oasen, die economisch redelijk zelfbedruipend waren door landbouw en fruitteelt. Anderzijds waren er de bedoeïenen, die in kleine clans in de woestijn leefden. Zij lieten hun kamelen grazen en werkten zelf nauwelijks. Wel vochten ze clan tegen clan of verhuurden ze hun krijgskunde aan de oasestaatjes of aan het Byzantijnse of Perzische rijk. De overloperij van bedoeïense huurlingen uit de keizerlijke legers zou trouwens een factor worden in de moslim-Arabische zege op deze rijken onder Mohammeds opvolgers.
In de jaren vóór Mohammeds profetische carrière hadden die huurlingen, samen met de internationale karavaanhandelaars, een andere rol gespeeld in de levensbeschouwelijke ontwikkelingen in Arabië: zij brachten hun indrukken over van de machtige organisatie in deze imperia, en van de monotheïstische staatsgodsdienst waarvan zij vermoedden dat die die macht mogelijk maakte. Samen met de interne invloed van de joden in Medina, de christenen in Jemen of de zoroastriërs in Bahrein, leidde dit tot een beweging van Arabische doe-het-zelf monotheïsten, de haniefen (“geneigd, georiënteerd”). Zij noemden God al-Rahmaan of al-Rahiem, termen die Mohammed overnam in zijn bekende openingsformule Bismillaah al-Rahmaan al-Rahiem, “in naam van de Barmhartige, de Erbarmer”.
Omdat de woestijn geen grote bevolkingsconcentraties kon voeden, deden de bedoeïenen aan bevolkingscontrole door infanticide. Toen Mohammed deze praktijk verbood, leidde dit tot een bevolkingsexplosie nuttig voor de verovering van niet-Arabische gebieden.
De economische basis van de bedoeïenensamenleving was erg smal en liet geen doorbraak naar serieuze rijkdom toe. Zij vulden hun eigen inkomen uit de kamelenteelt aan met raids (ghazwa, waarvan ons woord razzia)op de handelskaravanen die goederen uit de oasen of uit het buitenland vervoerden. Mohammeds geniale idee, dat hij uiteenzette in een bewaard gebleven gesprek met zijn heidense tegenstander Amr ibn Hisjaam (in islamteksten beter bekend als Aboe Djahl, “vader van de dwaasheid”), was dat de Arabieren zich zouden verenigen en hun armzalige raids op mekaars beperkte rijkdom zouden vervangen door een grote ghazwa in verenigde slagorde op de serieuze rijkdommen van het Byzantijnse en Sassanidische rijk. De religie die hij zelf aan het opzetten was, zou daarbij als eenmakende ideologie dienen om deze ambitieuze mega-ghazwa te organiseren en te rechtvaardigen. En zo geschiedde.
In polemieken over moslimrellen, bv. over werkloze moslimjongeren die Franse studenten aanvallen en hun GSM roven, beweert men vaak dat de oorzaken “niet godsdienstig maar economisch” zijn. In het geval van de islam is dat echter een valse tegenstelling. De raid of rooftocht is een intrinsiek deel van de islam. Mohammed zelf gaf het voorbeeld, in de sjari’a een rechtsgeldig precedent, door raids op karavanen te organiseren en vaak ook persoonlijk te leiden. Ook perste hij productieve gemeenschappen af, bv. door de joodse dadelkwekers van de oase Chaibar de helft van hun inkomen te doen betalen in ruil voor het voorrecht om te mogen blijven (uiteindelijk werden ze desondanks toch uit Arabië verbannen). Geloofsijver en ordinaire hebzucht maken gemene zaak, waarbij de eerste veel van zijn energie ontleent aan de tweede.
Daniels schetst de tegenstelling tussen productieve oasecultuur en bedoeïense rooftraditie als een duurzame polariteit in de islamgeschiedenis. Na de vier “rechtgeleide kaliefen” die nog tot de kring van Mohammeds gezellen behoord hadden, viel de macht in het islamitische rijk toe aan de dynastie der Oemajjaden, afstammend van de familie van Aboe Soefjaan. Hij en zijn vrouw Hind hadden als leiders van Mekka lang weerstand geboden aan Mohammeds machtsaanspraken, maar toen de krijgskansen in diens voordeel keerden, werden zij wijselijk moslim en traden meteen tot de elite van de nieuwe islamstaat toe. Zij vertegenwoordigden de ondernemersethos van de sedentaire Arabieren, en het Oemajjadenkalifaat (hoofdstad Damascus) was economisch en cultureel een groot succes.
Cruciaal daarin was de inschakeling van de niet-moslims, vooral de dissidente christenen die zich onder Byzantijns bestuur onderdrukt gevoeld hadden. Zij hadden ervaring met de bestuurlijke, economische en culturele aspecten van een complexe beschaving. Wat men de gouden tijd van de islam noemt, was volgens Daniëls beter te begrijpen als een laatste opflakkering van het hellenisme, gedragen door niet-moslims of door recente bekeerlingen pro forma.
De machtsgreep van de Abbasieden (hoofdstad Bagdad) kwam voort uit de wrok van de bedoeïenenlobby. Aanvankelijk konden ook zij niet anders dan het beleid van inschakeling van de niet-moslims voortzetten, maar geleidelijk zette de islamisering zich door. Het percentage niet-moslims nam af, zowel in de totale bevolking als in de bestuursklasse, de greep van de islam op het openbaar leven en op de mentaliteit van de aanvankelijk slechts oppervlakkig bekeerde neo-moslims werd sterker. In de 12de eeuw is dit proces voltooid: de multiculturele creativiteit dooft uit, de orthodoxe theoloog al-Ghazali wint het van de aristotelische wijsgeer Averroës, de islamitische ijstijd zet in. De moslims missen de trein van Renaissance en Verlichting, en de wetenschappelijk-technologische stagnatie maakt hen kansloos tegen de Europese koloniale machten.
Een tak van de Oemajjadendynastie herbegint in Spanje, waar hetzelfde scenario zich herhaalt. Eerst een tijd van productiviteit en betrekkelijke tolerantie waarin niet-moslims (zoals de fameuze vertaalschool van Toledo, die antieke teksten in het Arabisch vertaalde) hun talenten konden ontplooien, dan de drastische islamisering door de Almoraviden en Almohaden. Niet afkomstig uit Arabië maar uit de Maghreb, zijn deze zonen van de Moorse woestenij wel volwaardige vertegenwoordigers van de bedoeïnenethiek. Zij kunnen nog een tijdje parasiteren op de vruchten van andermans beschaving, maar luiden een onherroepelijke stagnatie in, die uiteindelijk ook politiek-militair tot de nederlaag moest leiden.
Zoals prof. Vermeulen op het debat in Antwerpen zei, lijden moderne moslims erg onder de frustratie dat hun cultuur zo hopeloos op een zijspoor geraakt is. De grote boulevard van de vooruitgang is volledig in handen van de ongelovigen. Nauwelijks één moslim heeft een wetenschappelijke Nobelprijs gewonnen, tegen honderden christenen of ex-christenen, tientallen joden en een handvol oosterlingen. Zelfs de bommen en kalasjnikovs waarmee moslims ten strijde trekken, zijn van christelijke of atheïstische makelij. De bedoeïenenethos, die het productieve werk overliet aan kamelen, geïmporteerde slaven en nu aan gastarbeiders, heeft de islamwereld in noodlottige mate getekend.
Zelfs moslims erkennen nu impliciet de nadelige impact van de islam op de arbeidsethos, getuige bv. hun selectie van gastarbeiders. Islamitische werkgevers in Saoedi-Arabië geven de voorkeur aan hindoes boven moslims, en aan Indiase boven Pakistaanse moslims (“Some like it Hindu”, Outlook, 3 april 2006): “Hindoes zijn beter gekwalificeerd als artsen, ingenieurs, technici, ten gevolge van de waarde die hun cultuur hecht aan opleiding. (…) Moslims die uit staten met een moslimmeerderheid in het land van Mekka en Medina aankomen, zien zichzelf onbewust als deel van de islamitische Oemma in die mate dat zij een strakkere hand nodig hebben om in de discipline van de Saoedi staat gebracht te worden. De Indiase moslim daarentegen is een schepsel van een diverse cultuur, getraind om met een diverse bevolking samen te leven. Een Saoedische werkgever noemde een ongewone reden voor zijn voorkeur voor hindoes: ‘Zij nemen geen onderbreking voor namaaz (gebed) en zijn daardoor productiever.’”
Inzake intellectueel leven (meetbaar aan bv. het aantal en de oplage van boeken en vertalingen, aantal en spectrumbreedte van perstitels, aantal internetaansluitingen en discussiewebsites enz.), technologische innovatie (meetbaar aan het aantal patenten) en ondernemerschap blijft de moslimwereld hopeloos achter. Stilaan gaan er wel stemmen op om zich aan deze stagnatie te ontworstelen. De Libische leider Moammar Kadhafi verklaarde zopas nog: “In verscheidene islamitische landen is wetenschappelijk onderzoek vrijwel niet mogelijk omdat dat in strijd zou zijn met de islam. Het moslim-extremisme zorgt ervoor dat de islamitische wereld op terreinen als onderwijs, onderzoek en gezondheidszorg ver achter blijft bij het Westen.” (Gazet van Antwerpen, 25 maart 2006)
Dit bewustzijn neemt toe naarmate de achterstand zich ook in de economische resultaten doet voelen. Terwijl China en India een reuzengroei realiseren en de gehate VS nog steeds een duurzame groei kennen, valt de groei in de oliestaten stil. Het is nu enkele decennia goed gegaan met al die onverdiende olierijkdom, maar know-how speelt een steeds grotere rol in de moderne economie, en daar zijn de moslims weer eens de trein aan het missen. Hoewel de rijke oliestaten gemakkelijk de beste wetenschappers zouden kunnen aantrekken, bv. uit de armlastige breinreservoirs in Rusland, om in eigen uitmuntendheidscentra hun eigen jeugd op te leiden, vergooien zij hun petrodollars aan luxegoederen, islammissies en sponsoring voor de gewapende strijd. Binnenkort zullen zij niet meer de middelen hebben om de sociale vrede bij hun snel aangroeiende volksmassa’s af te kopen.
Natuurlijk durven moslims niet luidop de schuldige echt bij de naam noemen: de islam zelf, de leer en het precedent van Mohammed. In de plaats daarvan noemen zij “het moslim-extremisme”, of “een bepaalde reactionaire interpretatie van de islam”, en sloven zij zich uit om ergens een koranversje op te vissen dat tot ijver en vorming aanspoort. We hebben alle begrip voor die omfloerste manier van spreken. Maar uiteindelijk zal deze bewustwording van de nood aan ontwikkeling in conflict komen met het islamgeloof zelf. Dan pas zullen de moslims uit hun achterafsteegje te voorschijn komen en meestappen op de grote boulevard van de ontwakende mensheid.
Islam en economie
Submitted by marcfrans on Sun, 2006-05-14 20:56.
Het onderwerp ging over "economische aspecten van islam". Politieke problemen in Irak, Iran, Palestina enz...zijn naast de kwestie.
De heer Elst maakte interessante bedenkingen, maar men hoeft echt niet terug te gaan naar de tijd van Mohammed om de economische stagnatie in de moslemwereld te verklaren. De hedendaagse rijkdom in een deel van de moslemwereld berust op grondstoffen (olie en gas) en dat is geen duurzame basis om economische vooruitgang te kunnen bereiken. Daarom is het per capita inkomen in, bijvoorbeeld, Saudi Arabia vandaag lager dan in 1980 (na de prijsstijgingen van de olieschokken van 1974 en 1978). En daarom blijft men dicht bij het niveau van een subsistence economie steken in het non-olie deel van de moslemwereld. Er zijn twee uitzonderingen daarop (Lebanon en Maleisia) omwille van de aanwezigheid van grote non-moslem minoriteiten aldaar. Maar dat is een lang verhaal.
De economische stagnatie in de moslemwereld is allereerst een probleem voor de moslems daar zelf. Westerlingen zouden zich beter bekommeren om het groeiende economische analfabetisme onder de eigen 'elites' van het genre Kruithof+Pinxten+Dala.... Waarom? Omdat
--(a) duurzame economische ontwikkeling berust op culturele gedragspatronen en instellingen, i.e, op het organiseren van inspanningen via marktwerking en instellingen; en
--(b) die culturele gedragspatronen veranderen over de tijd, meer bepaald onder de invloed van die 'elites'.
Er is dus geen garantie dat de huidige westerse rijkdom voor altijd zal zijn. De geschiedenis leert inderdaad dat beschavingen (en economieen) opgaan en vergaan, grotendeels onder de invloed van de 'elites' op gedragspatronen.
Israel
Submitted by George2 on Fri, 2006-05-12 05:29.
quote: De Joden behandelen de Palestijnen als beesten en ze verdienen zo zelf behandelt te worden.
Men kan even goed zeggen: de Palestijnen behandelen de Joden als beesten en ze verdienen zo zelf behandeld te worden. Het geweld gaat werderzijds en dat is de essentie van de spiraal van het geweld. Het is spijtig dat u er enkel 1-richtingsverkeer in ziet. Enige racistische motieven?
Quote: Hun staat is opgericht(afgenomen in realiteit) op Islam gebied. Zonder ook maar 1 reden.
Fout: de reden is omdat de Joden er sinds mensenheugenis geleefd hebben en recentelijk door de verschillende diaspora's hieruit verdreven waren. Men kan discussieren over de validiteit van de reden, maar het is de reden. Ik snap niet hoe u deze reden achterwege kan laten. Enige racistische motieven?
Irak, Iran
Submitted by George2 on Fri, 2006-05-12 04:47.
Irak: aanvallen van naburige (Islamitische) landen waarbij honderdduizenden doden zijn gevallen en waarbij gifgas werd gebruikt, vermoorden van eigen bevolking met gifgas (bestaat er nog enige twijfel of Irak massavernietigingswapens had?)
Iran: systematisch vermoorden van opposanten, verminken van mensen (afhakken van handen en andere ledematen), tot de dood stenigen van mensen en de bevolking aanzetten (verplichten?) om hieraan mee te doen.
Voldoende? Of gaat u akkoord met het zinloos vermoorden van mensen voor om het even welke ultra domme reden (huidskleur bijvoorbeeld)?
Ahzo, en juist in Irak en
Submitted by PascalB on Fri, 2006-05-12 12:48.
Ahzo, en juist in Irak en Iran moet de wereld dat dan gaan rechtzetten? In Afrika gebeuren er DAGELIJKS veel gruwelijker daden. Doch is men alleen geïnteresseerd in de olielanden ...
De massavernietigingswapens die je aanhaalt dateren uit de jaren 80 beste. Amerika viel Irak binnen onder het mom vd oorlog tegen terrorisme en tegen Bin Laden. Er zijn echter nooit banden geweest tussen Saddam en Osama, integendeel zelfs.
Noem een kat gewoon een kat : Iran en Irak zijn belangrijk vanwege de olie en Iran vanwege zen ligging als uitvalsbasis naar andere belangrijke landen. Al 30 jaar wil Amerika Iran ... Ze steunden zelfs Saddam ...
Je kan Israël vergelijken met Brussel. Brussel hoort toch ook bij Vlaanderen en het is toch de bedoeling dit ook terug in praktijk zo te verwezenlijken?
Hier zijn moslims in mijn ogen serieus in de fout maar in eigen land hebben ze overschot van gelijk.
PS : ik merk hier enige selectieve blindheid
PS2 : als we een kat een kat noemen dan geven we toch gewoon toe dat Jezus minstens halfbloed Arabier was ...
PS3 : Waarom zijn Joden indertijd dan massaal geëmigreerd en nu ze wat oorlogje kunnen voeren immigreren ze massaal terug?
Israël
Submitted by Luc Van Braekel on Thu, 2006-05-11 13:29.
@pvdh: Kunt u mij eens uitleggen hoe het bestaan van het kleine staatje Israël een "probleem" zou kunnen zijn voor 1 miljard moslims? We hebben het hier niet over de 4 miljoen Palestijnen hé, maar over 1 miljard moslims in o.a. Indonesië, Noord-Afrika, Turkije enz.
In mijn visie is het voor hen enkel een probleem omdat zij beslist hebben er een probleem van te maken. Een probleem dat hen, objectief bekeken, noch economisch, noch militair, noch politiek "hindert", maar louter psychologisch, omdat zij zelf beslist hebben het loutere bestaan van de staat Israël als een "vernedering" te beschouwen. Of hoe men de gevangene kan zijn van de zelf gecreëerde mythes.
Luc, kan jij mij eens
Submitted by PascalB on Thu, 2006-05-11 19:59.
Luc, kan jij mij eens uitleggen wat het probleem met Irak is/was?
Massavernietigingswapens? Die waren er niet ...
Kijk he, ik ben absoluut geen linkse anti-rechtse maar ik vraag me toch altijd af wat Iran of Irak toch misdaan hebben. Iran een gevaar? Als je er ruzie mee zoekt misschien wel ja. Maar nucleare wapens(waar geen enkel bewijs van is) mogen niet het alleenrecht zijn van enkelingen want dan heb je net een probleem.
De Joden behandelen de Palestijnen als beesten en ze verdienen zo zelf behandelt te worden.
Hun staat is opgericht(afgenomen in realiteit) op Islam gebied. Zonder ook maar 1 reden.
@Mijnheer Van Braekel
Submitted by peter vanderheyden on Thu, 2006-05-11 13:40.
Ik ben het 100% met u eens. Natuurlijk is Israël niet echt een probleem voor het overgrote deel van de Moslims. Het probleem is de perceptie. De vernedering die eraan vast hangt. 4 miljoen Joden die de hele Arabische wereld verslaan. En daar dan dag in dag uit aan herinnerd worden via (uiteraard selectief gekozen, en waarschijnlijk ook vaak gemanipuleerde ) beelden van misdaden tegen de Palestijnen. Ik neem hier geen standpunt in. Ik probeer enkel de haat van de moslims voor het westen te verklaren. Ik roep ook niet op tot het vernietigen van de staat israël. Ik roep op tot een billijke oplossing voor het conflict, wat dat ook moge zijn, zodat het negatieve effect van dit conflict op de relaties tussen moslims en het westen zou worden opgeheven. Wat daar zo antisemitisch aan is begrijp ik niet meteen.
Het probleem dat er niet is moet toch opgelost worden?
Submitted by Johan B on Sat, 2006-05-13 09:22.
@pdvh:
Je geeft toe dat Israël "niet echt een probleem is voor het overgrote deel van de Moslims". Je zegt dat je geen standpunt inneemt. Maar dan roep je op "tot een billijke oplossing voor het conflict, zodat het negatieve effect van dit conflict op de relaties tussen moslims en het westen zou worden opgeheven".
Het is dus geen probleem voor de relaties maar het moet toch opgelost worden om de relaties te verbeteren.
Ligt het aan mij of is er iets mis met je redenering?
probleem
Submitted by peter vanderheyden on Sat, 2006-05-13 10:23.
Wel, Brusel-Halle-Vilvoorde of de taalfaciliteiten zijn ook niet echt een probleem voor wie in Antwerpen woont,is het niet? Nochtans weegt het probleem wel om de inter-Belgische betrekkingen in het algemeen.
Eigenlijk allemaal dikke
Submitted by PascalB on Sat, 2006-05-13 10:33.
Eigenlijk allemaal dikke zever.
België of Vlaanderen heeft zich niet te moeien met Israel of Palestina.
België behoort zich bezig te houden met Congo waar veel gruwelijker wandaden gebeuren en waar we verantwoordelijkheid hebben na de plundertochten aldaar van landgenoten.(Wanneer we het hebben over buitenlands beleid)
Je kan over 1000 dingen discussieren maar het is veel beter aan 1 ding IETS TE DOEN. En als elk land zen verantwoordelijkheid oppakt voor 1 land dan zijn er al de helft minder problemen. Maar natuurlijk ook de helft minder snoepreisjes ...
Taal en andere fabeltjes
Submitted by Omar on Thu, 2006-05-11 10:39.
Wat betreft het woord chemie, heeft de heer Rudi gelijk. Mijn excuses hiervoor.
Verder lijkt het alsof de heer Rudi het ontlenen van woorden en de etylomogie van een woord met elkaar verward.
Net zoals de Coke, die de heer Rudi af en toe drinkt, iets zegt over de oorsprong van de drank, en vooral over een hoofd-substantie die erin zit. Ik wil de heer Rudi dan ook bedanken voor dit toepasselijk voorbeeld.
Het woord “assassin” komt voor in de woordenschat van de heer Rudi maar dat wil niet zeggen dat het ook in het groene boekje staat. Het zegt meer over de denkwijze van de heer Rudi dan over taal perse.
Het is duidelijk dat de heer Rudi een beschaving wil beoordelen op basis van een reeks woorden die hij in de pejoratieve zin aanhaalt.
Het is alsof ik een hele cultuur beoordeel omdat “apartheid” een van de weinige Nederlandse woorden is die internationaal worden gebruikt. Zou dit niet van een zekere vooringenomenheid getuigen?
hoe men een draad kan verdraaien
Submitted by rudi on Thu, 2006-05-11 11:20.
de heer Omar:
"De bijdrage van de Arabieren aan de Westerse beschaving kan de heer Rudi, indien hij wil, eenvoudig zien. Namelijk in zijn eigen taal. Of is het toeval dat woorden zoals algebra, chemie, algoritme, enz. hun oorsprong in het Arabisch hebben?"
de heer Rudi:
"Een paar woorden ontleden aan een andere taal zie ik niet als een bijdrage tot een beschaving. Tenzij u daar ook woorden als Jihad, hashish, assassin enz daarbij in gedachten hebt als bijdrage aan "beschaving". Zo zie ik ook niet dat het woord Coke, een drank die ik wel af en toe drink, zoveel aan beschaving heeft bijgedragen."
Conclusie van de heer Omar:
"Het is duidelijk dat de heer Rudi een beschaving wil beoordelen op basis van een reeks woorden die hij in de pejoratieve zin aanhaalt. Het is alsof ik een hele cultuur beoordeel omdat “apartheid” een van de weinige Nederlandse woorden is die internationaal worden gebruikt. Zou dit niet van een zekere vooringenomenheid getuigen?"
@Omar: als u A zegt moet u er ook B bijnemen. Maar daar u misschien wel DE specialist bent in het onderscheid maken van ontlenen en etymologie van een woordenschat zal ik hierbij laten. Ieder zijn specialiteit.
Huis der Wijsheid
Submitted by Omar on Thu, 2006-05-11 09:38.
Al Khawarismi was een Moslim. Weet de heer Rudi niet dat de overgrote meerderheid van de Moslims geen Arabieren zijn?
Blijkbaar was Al Khawarismi’s invloed zo groot dat niet alleen een methode maar een hele discipline van de wiskunde naar hem en zijn werken zijn genoemd.
Volgens de heer Rudi: “De wetenschappers wiens naam dan toch bewaard bleef voor het vertalen en copieren van griekse, perzische en indische werken werden allen als ketters aanzien door hun geloofsgenoten”
De heer Rudi heeft een zekere fascinatie met het woord “allen”. Is het nog nodig om deze stelling te ontkrachten?
Het punt is niet of de invloed al dan niet groot of klein is, dat is open voor discussie. Maar dat ze er *is* en verder gaat dan alleen vertalen en doorgeven.
Bayt al-Hikma
Submitted by rudi on Thu, 2006-05-11 11:05.
De heer Omar zijn vroegere bijdrage herinneren:
"Als de Nobelprijs in de middel-eeuwen bestond, wie weet, zouden een groot deel van de winnaars inwoners van het Islamitische rijk zijn."
die dan toch anders luidde dan zij nu geactualiseerde versie:
"Het punt is niet of de invloed al dan niet groot of klein is, dat is open voor discussie."
En daar ging het om. De bijdrage van deze periode tot de wetenschap is voor een groot deel vertalen en doorgeven met soms wat originele ontwikkelingen. Dat er niets zou gepresteerd zijn in de 8 e. Islam bezetting zou wel erg zijn. Wel een feit dat weinig van hun eigen ontwikkelingen gebruikt zijn door onze beschaving. Ik wacht nog steeds dat de heer Omar dat inhoudelijk kan weerleggen. Niet door een etymologisch incident van het woord algebra, een discipline waarvan de grondvesten al bestonden in Babylonië. De discipline van algebra aan Al-Khawarizmi toeschrijven is eigenlijk een vervalsing: het was de Hindoe Brahmagupta (7de e.) die negatieve oplossingen vond voor kwadratische vergelijkingen terwijl Al-Khawarizmi (9de e.) daar niet aan toegekomen was.
U misschien ontdekt hebben dat de Kalief Al-Mamum de Bayt al-Hikma (uw titel) opgericht had waarvan deze wetenschapper de leider werd. Dit vooral te wijten was aan de Moetazilieten waarvan Al-Mamum de rationalizeerende leer aanhing en zich tegen de ongeschapen Koran verzette. Deze leer werd later en tot vandaag als ketters bestempeld want volgens de "echte" Islam is de Koran nog steeds het "ongeschapen woord" van Allah.
Filosofen (geen arabieren!) bekend zijn zoals Averroes en Avicenne werden, die de Moetazilieten volgden, ook als ketters aanzien. Ze gaan voordragen als grote moslims is alsof de kerk Luther en Calvin als voorbeeldige katholieken beschouwt.
Zelfs HIER mag een leraar gen les geven over tectonische platen omdat het anders in de Koran staat. Men vraagt zich af hoe een moslim lic. bio. VUB die de evolutieleer verkettert les zal geven.
Arabische invloed, ook in onze taal
Submitted by Omar on Wed, 2006-05-10 12:24.
De bijdrage van de Arabieren aan de Westerse beschaving kan de heer Rudi, indien hij wil, eenvoudig zien. Namelijk in zijn eigen taal. Of is het toeval dat woorden zoals algebra, chemie, algoritme, enz. hun oorsprong in het Arabisch hebben?
Taal ontstaat niet in isolatie.
Op vraag van de heer Rudi zal ik wat voor de hand ligt alsnog uitleggen.
Gezien “allen” iedereen betekent moet er maar één persoon zijn die niet akkoord is en de stelling snijdt geen hout meer.
Moet ik er nog bij zeggen dat *ik* het er niet mee eens ben?
Fabeltjes over arabische invloed in onze taal!
Submitted by rudi on Wed, 2006-05-10 19:18.
Eerst en vooral is het woord chemie afkomstig uit het Grieks!
De woorden algebra en algoritme zijn bij mijn weten de ENIGSTE woorden in de wiskunde die uit het Midden-Oosten komen. Algoritme is afkomstig van de naam van Al Khawarismi, een Oesbeek en dus geen arabier! Algebra komt van de titel van een boek door diezelfde Oesbeek geschreven. Maar de methodes van de algebra werden reeds eeuwen ervoor door Diophantes en anderen ontwikkeld.
En zeker dat taal niet in isolatie ontstaat. De arabische taal heeft enorm veel woorden ontleend aan het Grieks, Perzisch, Hebreeuws, Aramees, Koptisch enz... veel meer dan de minder dan 100 woorden die wij aan het Arabisch hebben ontleend en die ook zuiver arabisch zijn.
Een paar woorden ontleden aan een andere taal zie ik niet als een bijdrage tot een beschaving. Tenzij u daar ook woorden als Jihad, hashish, assassin enz daarbij in gedachten hebt als bijdrage aan "beschaving". Zo zie ik ook niet dat het woord Coke, een drank die ik wel af en toe drink, zoveel aan beschaving heeft bijgedragen.
Dat u het niet eens bent met de kleine bijdage van wetenschappers uit de Islamlanden aan de wiskunde zal mij een zorg wezen. Indien u het kunt weerleggen, be my guest, maar ik vermoed dat u daar niet in staat zult zijn want het is nu eenmaal zo.
@omar
Submitted by peter vanderheyden on Wed, 2006-05-10 13:20.
Ik denk dat die "allen" past in het "veralgemenend" taalgebruik van weldenkend rechts. Net zoals "de moslims" natuurlijk nooit op alle moslims slaat. Darbij is het wel mooi meegenomen als het aldus "verkeerdelijk" wordt begrepen.
misschien ook eens lezen wat er staat?
Submitted by rudi on Wed, 2006-05-10 19:36.
"Ik denk dat die "allen" past in het "veralgemenend" taalgebruik van weldenkend rechts. Net zoals "de moslims" natuurlijk nooit op alle moslims slaat. Darbij is het wel mooi meegenomen als het aldus "verkeerdelijk" wordt begrepen."
Misschien eerst de volledige tekst lezen die er stond:
"Ik weet wel dat langs de Eurabia zuil van het Anna Lindh instituut in Alexandrie men nu tracht op alle mogelijke manieren fabeltjes en legendes in de wereld te sturen, maar serieuse historici zullen daar niet meer van overtuigd worden.
En allen zijn erover akkoord dat de achterstand in de Islamwereld vooral te wijten is aan de Islam himself!"
Indien Mijnheer Omar zich geroepen voelt om deel uit te maken van de serieuse historici op gebied van wetenschap en wiskunde in het bijzonder dan zal ik zijn reserve in acht nemen en in het vervolg schrijven "allen minus Omar". Ik hoop dat u daarmee tevreden zult zijn en u daarbij van dienst te zijn.
mea culpa
Submitted by peter vanderheyden on Wed, 2006-05-10 22:46.
Sorry mijnheer Rudi, ik heb onzorgvuldig gelezen. Overigens stijgt mijn achting voor u enorm. Een man die zonder blikken of blozen kan zeggen dat hij alle serieuze historici kent, en bovendien weet wat ze over de vermeende achterstand van arabieren vinden. Indrukwekkend! Of zou "serieus" door u gedefinieerd worden door "zij die vinden dat de arabieren een grote achterstand hebben, en er daarbij van overtuigd zijn dat dat door de Islam komt". In dat geval is uw zin een tautologie en dus absoluut correct. Boven alle twijfel is het een argumentum ad verecundiam.
@pvdh
Submitted by rudi on Thu, 2006-05-11 08:13.
"Sorry mijnheer Rudi, ik heb onzorgvuldig gelezen. Overigens stijgt mijn achting voor u enorm. Een man die zonder blikken of blozen kan zeggen dat hij alle serieuze historici kent, en bovendien weet wat ze over de vermeende achterstand van arabieren vinden. Indrukwekkend! Of zou "serieus" door u gedefinieerd worden door "zij die vinden dat de arabieren een grote achterstand hebben, en er daarbij van overtuigd zijn dat dat door de Islam komt". In dat geval is uw zin een tautologie en dus absoluut correct. Boven alle twijfel is het een argumentum ad verecundiam."
Zeer mooie redenering. U moet wel zeer vertrouwd zijn met de inquisitie om hun logica geassimilleerd te hebben.
Als u mij nu eens historici zoudt kunnen aanduiden die het anders beweren, dan kan uw redenering misschien wel kloppen. En inderdaad ik heb zowat alle boeken over geschiedenis van de wiskunde verschenen in de talen die ik machtig ben doorgenomen. Indien u een boek kent waarin een andere thesis wordt bewezen zou ik daar graag door u van op de hoogte gehouden worden. Liefst geen boeken waarin foutelijk wordt beweerd dat de algebra, de trigonometrie, de infinitesimaalrekening en het astrolabium in de islam landen werden ontdekt of uitgevonden want kwa geloofwaardigheid kunnen die al niet in aanmerking komen. Ik beweer daarbij niet dat ze geen eigen ontwikkelingen hebben gedaan op dat gebied, maar aan hen die ontdekkingen toeschrijven schijnt meer het werk te zijn van historici gesponserd door Saoedie-Arabië in relatie tot het Eurabia project (Bat Ye'Or: Eurabia, The Euro-Arab Axis; Cranbury, NJ: Fairleigh Dickinson University Press/ Associated University Presses, 2005)
@ Omar & PVDH
Submitted by Elhaz on Thu, 2006-05-11 06:39.
Wat doet het er toe of de Arabieren en/of moslims zoveel eeuwen geleden veel hebben bijgedragen aan de westerse en/of wereldcultuur? Naar wat ik begrijp heeft de arabische cultuur een tweetal kortstondige bloeiperiodes gekend die uiteindelijk zijn uitgedoofd. Dat de oorzaak hiervoor de dominantie van een dogmatische denkrichting in de Islam was lijkt me een plausibele verklaring. Ook in het Westen was de katholieke kerk heel lang een rem op de ontwikkeling van de maatschappij en in het bijzonder op de wetenschap (gelukkig niet op kunst, integendeel). Maar wat voor ons echt belangrijk is, is de toestand van de moslimwereld nu. En die is niet erg rooskleurig. Zoals het spreekwoord zegt: de boom kent men aan zijn vruchten. De huidige bijdrage vd moslimwereld aan de menselijke beschaving is zeer gering. Daartegenover staat dat zij wel ontzettend bijdraagt tot heel wat ellende. De gebieden waar ze betrokken zijn in een gewapend conflict of bij terreur zijn legio. Het overgrote deel van de moslims leeft in armoede en achterlijkheid. En meestal in een dictatuur. In de schaarse moslimlanden waar gestemd kan worden zijn de moslimpartijen verboden, uit angst voor hun grote aanhang. En dan zet het Westen nu net voor de mensen uit DIE landen de deuren wagenwijd open. Met als resultaat natuurlijk dat wanneer we hen hier een moslimexecutieve laten kiezen we vooraf een aantal van hun kandidaten moeten weigeren omdat ze anders massaal op extremistische fundamentalisten stemmen. Of dat zij vragen dat voor hen de sharia zou mogen gelden. Willen wij deze mensen onze maatschappij laten mee vorm geven?
Voor wie niet blind is en de tekenen wil zien: hier is stront aan de knikker.
@elhaz
Submitted by peter vanderheyden on Thu, 2006-05-11 10:54.
Ik kan u in een groot aantal punten volgen:
1) Inderdaad is het enkel de toestand van vandaag die belangrijk is.
2) Inderdaad heeft godsdienst lang een rem gezet op ontwikkelingen. Zowel voor Christenen als voor Moslims. En inderdaad gold dit niet in de kunst. Ook niet voor Moslims, er zijn veel pareltjes van architectuur en abstracte picturale kunst in de door Moslims bewoonde gebieden te vinden.
De rest van uw betoog lijkt mij een beetje paniekzaaierij. Erger nog, u spant de kar voor het paard. De fundamentele vraag is, waarom grijpen moslims terug naar hun traditioneel geloof? De reden is duidelijk. De huidige manier van leven voldoet niet. Er zijn de massale verschillen tussen rijk en arm. De wijdverspreide corruptie, de werkloosheid zelfs voor hen die gestudeerd hebben, met daarbovenop de jarenlange vernederingen: Het kolonialisme, en vooral de staat Israël. In zulke gevallen grijpen mensen terug naar hun traditionele waarden. Geen wonder dat het westen de grote boeman is. Niet alleen staat het Westen haaks op deze traditionele waarden, ze brengen bovendien de oliedollars binnen die de maatschappij ontwrichten, ondersteunen die regimes die hun strategisch goed uitkomen, ongeacht de interne corruptie en onderdrukking, en steunen massaal de staat Israël.
We kunnen dan kiezen. Het symptoom moslimfundamentalisme aanpakken, en een uitzichtloze strijd beginnen, of eens kijken hoe we het probleem aan de basis kunnen aanpakken.
Een billijke oplossing zoeken voor het Israëlisch-palestijns conflict. En, misschien controversiëler, het gedogen van het democratisch aan de macht komen van fundamentalistische partijen in de moslimlanden, zodat moslims zelf kunnen bepalen wat goed voor hen is, zonder onze paternalistische bemoeienissen.
de aap komt uit de mouw
Submitted by rudi on Thu, 2006-05-11 11:41.
@PVDH
Het heeft lang geduurd dat u eindelijk moest toegeven dat de staat Israël een van de grootste problemen is voor 1 miljard moslims of een groot deel van de wereldbevolking. Drie keer moet het aangehaald worden in uw betoog. Het "Westen" maar één keer.
Uw volgende bijdrage zal misschien ook de eeuwenlange achteruitgang van de moslimwereld, de interne corruptie, de slavenarbeid in de golfstaten, enz... aan het bestaan van Israël toeschrijven?
Het heeft lang geduurd dat u
Submitted by peter vanderheyden on Thu, 2006-05-11 12:19.
Quote:
Het heeft lang geduurd dat u eindelijk moest toegeven dat de staat Israël een van de grootste problemen is voor 1 miljard moslims of een groot deel van de wereldbevolking.
Toegeven? Dat heb ik altijd al gezegd. Ik heb daar geen probleem mee. Dat is toch een een open deur instampen.
Quote:
Uw volgende bijdrage zal misschien ook de eeuwenlange achteruitgang van de moslimwereld, de interne corruptie, de slavenarbeid in de golfstaten, enz... aan het bestaan van Israël toeschrijven?
Euh? Heb ik dat ergens gesugereerd. Of is dit een voorbeeld van het opzetten van een stroman. Mensen op voorhand woorden in de mond leggen zodat de volgende aanval plausibeler overkomen. Laat mij dan even een stroman opzetten ten voordele van mijn komende verdediging. Wedden dat u mij binnen de kortste keren van Anti-semitisme gaat beschuldigen?
is dat nog nodig?
Submitted by rudi on Thu, 2006-05-11 12:25.
"Toegeven? Dat heb ik altijd al gezegd. Ik heb daar geen probleem mee. Dat is toch een een open deur instampen."
Wat zich achter uw "deur" bevindt kan ik ook al raden.
"Wedden dat u mij binnen de kortste keren van Anti-semitisme gaat beschuldigen?"
Ik denk dat het na uw "inbreng" niet meer nodig is.
En u zal wel gelijk hebben dat de Islam er niets mee te maken heeft. De fout ligt immers altijd bij de "andere" op voorwaarde dat men die dan "juist" uitkiest, zoals u het ook doet.
Geschiedenis
Submitted by Omar on Tue, 2006-05-09 09:11.
De heer Rudi gaat er van uit dat alle inwoners van het toenmalig Islamitisch rijk Islamitische Arabieren waren. Het waren even goed andere gelovigen zoals Christenen en Joden of andere etnische groepen zoals Oezbeken.
Terwijl wij het Arabische cijfers noemen, noemen de Arabieren ze inderdaad Indische cijfers. Maar het punt is de toepassing ervan, niet wie ze uitgevonden heeft. Wij hebben ze van de Arabieren overgenomen, net zoals zij ze van de Indiers hebben overgenomen. Hoeveel van *onze* beschaving is op zich staande en niet gebaseerd op eerdere beschavingen?
Beschavingen en culturen ontstaan nu eenmaal niet in isolatie.
Het klopt ook dat de Arabieren heel wat vertalingen hebben gemaakt van de oude Griekse, Perzische, Indische en andere werken. En ze leerden ervan. Is dit niet hoe wij allemaal leren?
Veel van deze Arabische (vertaalde) werken vormden mede de basis voor de ontluiking van de wetenschap in Europa.
Dit ontkennen is de waarheid ontkennen. De geschiedenis heeft ook zijn rechten.
Volgens de heer Rudi: “En allen zijn erover akkoord dat de achterstand in de Islamwereld vooral te wijten is aan de Islam himself”
Men kan zich tevens afvragen wie deze “allen” zijn. Deze stelling is niet moeilijk te weerleggen.
geschiedenis.
Submitted by rudi on Tue, 2006-05-09 11:19.
Ik zie geen enkele zin die ontkracht wat ik schreef tenzij:
'Volgens de heer Rudi: “En allen zijn erover akkoord dat de achterstand in de Islamwereld vooral te wijten is aan de Islam himself”
Men kan zich tevens afvragen wie deze “allen” zijn. Deze stelling is niet moeilijk te weerleggen.'
Ten eerste zou ik u vragen ze te weerleggen indien het "niet moeilijk" is. Dan kan ik een gestaafde reactie bezorgen, maar met iets uit het ijle naar voor te brengen daar reageer ik niet op.
Nobelprijs voor gelovigen
Submitted by Omar on Mon, 2006-05-08 11:39.
Wat de Nobelprijs betreft, die stamt uit een periode dat het West-Europese tijdperk op volle snelheid aan het draaien is. Als de Nobelprijs in de middel-eeuwen bestond, wie weet, zouden een groot deel van de winnaars inwoners van het Islamitische rijk zijn.
Hoeveel Vlamingen hebben trouwens een wetenschappelijke Nobelprijs gekregen? En waarom is dat aantal zo laag vergeken met bijvoorbeeld Nederland?
De grote boulevard van de vooruitgang is inderdaad voor een groot deel in handen van de gelovigen, tenzij volgens de heer Elst Christenen en Joden plotseling ongelovigen zijn geworden. Een concept vreemd aan de Islam.
De heer Elst kijkt uit naar de dag wanneer de wanneer de Islamitische massa wakker gaat worden en zich bij de ontwakende mensheid gaat aansluiten. Ik wens de heer Elst nog veel geduld in zijn wachten. De beloning van geduld *is* geduld.
De heer Elst mag dan een expert zijn in de Hindoe cultuur, afgaande op de bovenstaande tekst, kent hij verbazend weinig over de Islam.
@Omar
Submitted by rudi on Mon, 2006-05-08 17:35.
"Als de Nobelprijs in de middel-eeuwen bestond, wie weet, zouden een groot deel van de winnaars inwoners van het Islamitische rijk zijn."
Wie weet? Wel ik kan u verzekeren dat ze alleen de Nobelprijs voor vertaling, copieren of doorgeefluik zouden verkregen hebben want van de 8 eeuwen dat er vermeende ontwikkeling plaats vond in de landen door de Islam bezet waren er maar een paar tientallen jaren die daarvoor in aanmerking zouden komen. Op gebied van de wiskunde bvb is er geen enkele formule of bewijs dat de naam heeft van één van die wetenschappers. De laatste wiskundige wiens naam in gebruik is in die wetenschap is Diophantes en de eerst daaropvolgende is Fibonacci aka Leonardo da Pisa. Dat het woord algebra nu toevallig van een werk van de Oezbeek Al Kawarismi komt doet niets af aan het feit dat het overgrote deel van zijn werk een copij was van dezelfde Diophantes. Ik hoef voorzeker voor dit select publiek ook niet uit te leggen dat onze "arabische" cijfers Indisch zijn, maar kan er wel bijzeggen dat de benaming ervan in de Arabziche wereld WEL de juiste oorsprong gebruikt. En indien sommige van hun ontwikkelingen misschien wel wat origineel waren dan zijn ze eigenlijk praktisch nooit gebruikt geweest.
Ik weet wel dat langs de Eurabia zuil van het Anna Lindh instituut in Alexandrie men nu tracht op alle mogelijke manieren fabeltjes en legendes in de wereld te sturen, maar serieuse historici zullen daar niet meer van overtuigd worden.
En allen zijn erover akkoord dat de achterstand in de Islamwereld vooral te wijten is aan de Islam himself! De wetenschappers wiens naam dan toch bewaard bleef voor het vertalen en copieren van griekse, perzische en indische werken werden allen als ketters aanzien door hun geloofsgenoten.
interessant
Submitted by peter vanderheyden on Mon, 2006-05-08 12:21.
Er staat ook iets interessants in het artikel:
...de multiculturele creativiteit dooft uit...
Of zou dat een lapsus geweest zijn?
Valt de groei in de oliestaten stil?
Submitted by Omar on Mon, 2006-05-08 11:39.
Met de huidige olieprijs is de groei in de oliestaten (GCC) groter dan ooit. En dit zal nog een tijdje duren.
Dat ze hun centen al dan niet uitgeven aan de juiste zaken is niet alleen typisch voor oliestaten (lees het Belgische blunderboek maar eens na) maar merk op dat ook deze staten aan het veranderen zijn. Saudi Arabie is zich om aan het vormen tot een regionaal industrieel centrum. Qatar wil de energie-markt van de wereld zijn. UAE transformeerd zich tot wereldhandelscentrum, en dat lijkt aardig te lukken (vorig jaar opende het Brusselse EHSAL zijn eerste buitenlandse campus in Dubai).
Daarnaast controleren de Golfstaten door investeringen een groot deel van de Amerikaanse en Europese economie. Voor de eerste Golfoorlog had Kuweit al meer inkomsten van zijn buitenlandse investeringen dan uit olie.
Merk ook op dat deze landen een open politiek hebben voor buitenlandse werkkrachten. In alle (?) GCC landen is het aantal buitenlanders meer dan 50%. In de UAE is dat een slordige 90%. De buitenlandse werkkrachten sturen jaarlijks een geschatte $27 miljard naar huis.
Wilt dat zeggen dat er geen problemen zijn? Natuurlijk niet, er is een (zeer) lange weg te gaan.
Rooftocht is een intrinsiek deel van de islam?
Submitted by Omar on Mon, 2006-05-08 11:38.
Volgens de heer Elst is er naast de klassieke 5 zuilen van de Islam (belijdenis, bidden, vasten, liefdadigheid, bedevaart) nu ook een zesde “ontdekt”: de rooftocht. Moslims, uiteraard, zouden het hier niet mee eens zijn.
Voor elke beschaving is er een opkomst, stagnatie en verval, niets nieuw onder de zon.
De heer Elst zou zich moeten afvragen hoe het komt dat de Turken Moslims zijn. Zijn het de Moslims die de Turken hebben veroverd of is het omgekeerd? Zijn de Moslims Mongolie binnengevallen? Is er ooit een Islamitische armada geweest die in Malasie of Indonesie voet aan wal heeft gezet?
Interessante selectie artikels internationale pers
Submitted by rudi on Fri, 2006-05-05 22:22.
In
http://www.courrierinternational.com/article.asp?obj_id=62387
staan deze week een paar zeer rake artikels over de Islam. O.a. van Wafa Sultan, Ayaan Hirsi Ali en minder bekende moslims die elk op hun manier moderniteit tot de Islam willen brengen.
Daar "Courrier International" nu overgenomen is door de extreem politiek correcte krant "Le Monde" zou deze specifieke selectie misschien onze eigen politiek correcten kunnen helpen het licht te zien.