Spreek, Geheugen!

Nu de vermoede doders van Guido Demoor werden opgepakt, is het aangewezen om even terug te blikken naar november 2002, toen in dezelfde Antwerpse buurt Mohammed Achrak gedood werd door een geesteszieke Belg (Constant Van Linden). Op de herdenkingsplechtigheid voor het slachtoffer, voor diens begraving in Marokko, waren ondermeer de volgende politici aanwezig:

* Burgemeester Leona Detiège
* Dirk Grootjans (veiligheidsschepen)
* De Vlaamse ministers Mieke Vogels (met hoofddoek) en Paul Van Grembergen
* SP.A-voorzitter Patrick Janssens (“Ik ga niet naar élke begrafenis van élke vermoorde Antwerpenaar,” Het Laatste Nieuws, 30 november 2002).
* en natuurlijk Kris Merckx

Er waren toen in Borgerhout ook uitvoerige rellen.
Hoewel de kwaliteitskrant De Standaard op 27 november 2002 reeds op de voorpagina schreef: “De dader stond in de buurt bekend als een racist” had de doodslag niet te maken met racisme doch wel met de zware geestesziekte van de dader.

Hier zijn enkele vergelijkende vragen die men zich zou kunnen stellen:

(1) Patrick Janssens verklaarde: “Het was niet intelligent om te zeggen dat de moordenaar een gek en géén racist was. Misschien was hij gek én racist. Daar heeft de Marokkaanse gemeenschap bijzonder gevoelig op gereageerd. Zij ‘voelden’ die moord als een racistische daad. dan moet je tonen dat je dat gevoel begrijpt.” (De Morgen, 7 december 2002)

Kan Janssens meedelen hoe de Marokkaanse gemeenschap déze moord ‘voelt’ en hoe hij ditmaal, in functie van genoemd ‘voelen’, van plan is om vol begrip de werkelijkheid retroactief aan te passen?

(2) Mohammed Chakkar (Federatie van Marokkaanse Verenigingen) en Ades-lam El Ajjouri (Platform Allochtone Jeugdwerking) verklaarden in De Standaard (28 november 2002; Belga-bericht; ook in De Morgen) dat de doodslag op Mohammed Chakkar moest beschouwd worden als racistisch “...tot het tegendeel is bewezen”. Zij deelden ook mee: “De migrantenjongeren is alleen repressie te beurt gevallen. De politieke klasse oogst nu wat ze al jaren zaait”.

Moet ook nu, volgens deze zegslieden, déze moord als racistisch worden beschouwd tot het tegendeel is bewezen?

Vinden zij ook nu dat de politieke klasse met deze moord oogst wat zij al jaren heeft gezaaid?

Vinden zij ook nu dat de aangehouden migrantenjongeren onterecht repressie is te beurt gevallen?

(3) Ahmed Azzuz (AEL) zei, tegen de feiten in: “Zij weten dat het een racistische daad was – er waren al klachten wegens racisme ingediend tegen de moordenaar – en toch spreken ze over ‘een psychiatrisch geval’. Wanneer geven ze toe dat er racisme is?”

Geeft Ahmed Azzuz toe dat er ook nu racisme is?

(4) Ambassadeur van Marokko Mustapha Salahdine noemde, tegen de feiten in, de doodslag op Mohammed Achrak een “racistische actie.” (Gazet van Antwerpen, 30 november 2002)

Noemt de ambassadeur ook de doodslag op Guido Demoor ook een “...racistische actie”?

Zo niet, kan hij uitleggen waarom er thans niet, en in november 2002 wel van ‘racisme’ sprake is?

(5) Abdelkarim Flisser, imam van Borgerhout, riep ter gelegenheid van de doodslag op Mohammed Achrak op: “Blus de brand van racisme”.

Roept de imam van Borgerhout ook nu op om de brand van het racisme te blussen?

(6) Nordin Maloujahmoum, voorzitter van de moslimexecutieve, zei bij dezelfde gelegenheid: “De regering moet een einde maken aan racisme en islamhaat”.

Vindt de voorzitter van de moslimexecutieve nu dat de regering een einde moet maken aan racisme en christen- of autochtonenhaat?

(7) Na de moord op Mohammed Achrak diende het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding klacht met burgerlijke partijstelling in betreffende de moord op Mohammed Achrak. De advocaat van het Centrum motiveerde de klacht aldus: “Die burgerlijke partijstelling is een teken van verbondenheid met een groep medemensen, die niet uitsluit dat ‘racisme’ een element kan zijn van dit droevige dossier.” Eveneens naar aanleiding van de moord op Mohammed Achrak heeft het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding in Antwerpen een rondetafelconferentie georganiseerd waarop het Centrum de AEL had uitgenodigd als een van de woordvoerders van allochtone jongeren.

Gaat het Centrum ook nu klacht met burgerlijke partijstelling indienen, kwestie van een teken van verbondenheid te geven met een groep medemensen, die niet uitsluit dat ‘racisme’ een element kan zijn van dit droevige dossier?

Gaat Centrum ook nu de AEL uitnodigen voor een rondetafelconferentie?

Geen "naakte feiten"

De aangehaalde citaten in het artikel zijn geen "naakte feiten", maar wel INTERPRETATIES omtrent feiten (i.e. specifieke moorden).  Interpretaties die los staan van empirische OBSERVATIE zijn doorgaans 'slecht' of waardeloos.  Het "geheugen" heeft te maken met observaties uit het verleden terug 'naar voor' brengen.   

Vermits De Witte al gezegd heeft dat minoriteiten niet kunnen 'discrimineren' - een stelling die voortvloeit uit ideologisch dogmatisme, in strijd met empirische observatie - is het duidelijk dat zijn geheugen niet 'operatief' zal zijn (want uitgeschakeld door ideologisch dogmatisme).

Wees gerust,

het geheugen spreekt bij veel mensen

ik heb met veel mensen gesproken over "het busincident" en die zijn zonder uitzondering kwaad, niet alleen over het "incident" an sich, maar ook en misschien wel vooral over de reactie van media en politici