Mevrouw Badinter Wil in Uw Plaats Beslissen Welke Eigenschappen van Uw Bruid Relevant Zijn

Veel poeha vorige week over een vonnis van de burgerlijke rechtbank in Rijsel van 1 april 2008 (1): die had op verzoek van een echtgenoot zijn huwelijk nietig verklaarde wegens dwaling of bedrog "omtrent een wezenlijke eigenschap" omdat zijn vrouw bij het huwelijk verzwegen had dat ze geen maagd meer was. Een islamitische echtgenoot, ja, maar dit is juridisch irrelevant. Nadat dit vonnis publiek werd door publicatie in de Recueil Dalloz van 22 mei 2008 (2) verontwaardigde reacties alom ...

Bij wijze van voorbeeld de reactie van Elisabeth Badinter:

"Je suis ulcérée par la décision du tribunal d’accepter de juger ça parce que la sexualité des femmes est une affaire privée et libre en France, absolument libre (…)".

Vandaag verscheen er in Le Monde een artikel dat de zaken toch een beetje in het juiste perspectief zet en duidelijk maakt dat de uitroep van Badinter nonsens is: Anne Chemin, "Les paradoxes du jugement de Lille" (3).

Anne Chemin wijst er zeer terecht op dat dit vonnis volledig past in de liberale logica die het huwelijk uitsluitend in termen van (volgehouden) vrije keuze van de partners ziet. De nietigverklaring was gebaseerd op art. 180 burgerlijk wetboek: ""S'il y a eu erreur dans la personne ou sur les qualités essentielles de la personne, l'autre époux peut demander la nullité du mariage". Dit artikel werd in 1975 ingevoerd samen met het recht op echtscheiding door ondelringe toestemming. Beide bepalingen zijn duidelijk geïnspireerd door de tendens tot liberalisering van huwelijk en echtscheiding, die het huwelijk meer en meer als een gewoon contract ziet. Wel, als het een contract is, dan is dat contract nietig in geval van bedrog of verschoonbare dwaling van één der partijen betreffende elk element dat door die partij bij weten van de tegenpartij subjectief als wezenlijk werd beschouwd.

In de negentiende eeuw werd het huwelijk nog niet als een gewoon contract beschouwd maar als een essentiële instelling van de samenleving; dan gold de regel "en mariage, trompe qui peut", wat wil zeggen (ja, dames en heren, enkel wil zeggen) dat verzwijging bij het aangaan van het huwelijk geen grond tot nietigheid was.

In casu heeft de rechtbank vastgesteld dat beide partijen het erover eens waren dat dit element voor één der contractspartijen subjectief wezenlijk was en dat het verzwegen was; in de "moderne" opvatting van het huwelijk past dit vonnis dus perfect.

Wanneer de socialistische mw. Badinter dan uitroept dat dit in strijd is met de idee dat "la sexualité des femmes est une affaire privée et libre en France" (ook van les hommes, neem ik aan), dan Boer pas op uw Ganzen. Want eigenlijk zegt mevrouw Badinter dat de staat moet beslissen dat bepaalde motieven bij het sluiten van een huwelijk géén rol meer zouden mogen spelen. Eigenlijk zegt mevrouw Badinter dat een bruidegom de bruiloft niet zou mogen weigeren omwille van het sexuele verleden van de bruid, want dat is een zogezegde privézaak. Door de staat te laten beslissen dat dit een privézaak is, wordt het private karakter echter juist geperverteerd. Eigenlijk zegt mevrouw Badinter dat het hoger belang van de linkse ideologie inzake sexualiteit meebrengt dat partners het recht hebben elkaar te bedriegen (en bedriegen betekent natuurlijk zonder het akkoord van de andere partij, anders is het geen bedrog).

Ook anderen roepen vandaag in naam van de strijd tegen 'archaïsche opvattingen" dat de wet zou moeten verbieden dat het sexuele verleden van de partner nog door de andere partner als een wezenlijke eigenschap zou mogen worden beschouwd. Kortom, de staat zal voor U wel beslissen met welke kenmerken U bij de keuze van uw partner nog rekening mag houden en met welke niet.

Wanneer ik enkele jaren gelden al schreef dat de hele ideologie van de antidiscriminatie er op een dag toe zal leiden dat men niet meer mag discrimineren bij de keuze van een levenspartner (http://www.doorbraak.org/doorbraak/pdf/0202.pdf), werd ik uitgescholden voor een fantast. Wel, aan de reacties op het Rijselse vonnis te lezen, zijn we er wel akelig dichtbij aan het komen.

(1) te lezen op http://blog.dalloz.fr/blogdalloz/files/Lille.pdf)
(2) (D. 2008. Jur. 1389, note P. Labbée; en "edito" van F. Rome, La mariée avait un vice caché..., ibid. 1465; zelfs een blogitem bij Dalloz op http://blog.dalloz.fr/blogdalloz/2008/06/le-mariage-et-l.html)
(3)(http://www.lemonde.fr/opinions/article/2008/06/05/les-paradoxes-du-jugement-de-lille-par-anne-chemin_1054114_3232.html)

En westerse rechtbanken trappen in die waanzin!!!!

De hele waanzin samengevat:

 

Bij vrouwen is het 'snel' bewezen als ze in hun jeugdjaren geëxperimenteerd hebben, wat is daar fout aan? NIETS.

 

Bij mannen ligt dat véél moeilijker, alhoewel die véél meer experimenteren!!! Ach ja, was ik vergeten, volgens de islam doen mannen niets verkeerd!!!

 

Van schijnheiligheid gesproken, ik dacht dat allah alles zag én wist!!!!! Het zoveelste grapje wat van zijn voetstuk valt. Dat mohammed het niet zou zien is begrijpbaar, was ook niet vies gevallen van zéér jonge groene blaadjes.

 

Met wat worden we nog allemaal geconfronteerd door die gigantische toestroom van moslims?

 

Kan het nog waanzinniger?

 

 

@ prof. Storme

Je hebt theoretisch gelijk over de gehele lijn, MAARRE de realiteit is anders:
Dit is gegarandeerd een gearrangeerd huwelijk waar de kersverse echtgenoot geen "problemen" voelde en geen bloed zag. Groot schandaal in de familie en de ouders van de "schandalige" vrouw die haar zelf verplichten alles toe te geven en het "schandaal" op zich te nemen om hen "zuiver" te houden. Ik ken de hele situatie absoluut niet maar ik geef je op een briefje dat dit de echte toestand is.
Elisabeth Badinter is joods en kent dit soort geschiedenissen van dicht bij. Daarom verdedigt ze die vrouw waarschijnlijk.

De 'métissage' is een

De 'métissage' is een politiek-correcte doelstelling en dit impliceert natuurlijk een nationalisering van de huwelijkskeuze. Daar wordt naartoe gewerkt al wordt dit momenteel alleen omfloerst gezegd.

“...le GODG engage également ce combat pour faire cesser cette division Nord-Sud et aider les pays en difficulté, particulièrement en Afrique (...) Notre action en Afrique est déjà décisive mais elle devra prendre plus d’ampleur encore. Et à cet égard, je crois que l’immigration, le métissage sont une chance pour l’Europe alors même qu’il appartient à ces pays de nous apporter aussi leur culture et leur mode d’apporche des grands problèmes de la société”.

Grootmeester van het Grand Orient de France , Jean-Michel Quillardet
weblog van L’Express, 26-04-07

“Vlaanderen geldt voor sommigen als een op te richten schild tegen alles wat vreemd en arm is, maar anderen willen precies bouwen aan een inclusieve en warme gemeenschap. Ik reken mezelf tot de laatste groep. Maar dat betekent inderdaad niet dat ik geen waarde zou hechten aan het streven naar een bepaalde mate van homogeniteit in onze publieke cultuur. Ik geloof immers niet dat het goed is als groepen inwijkelingen zouden uitgroeien tot nationale minderheden, wel dat ze bijdragen tot en uiteindelijk opgaan in een zich eeuwig vernieuwende culturele synthese. In het beste geval gebeurt dit op een spontane manier, met het interculturele huwelijksbed als één van de voornaamste wegbereiders. Alleszins moeten we een beleid durven voeren dat dit bewerkstelligt”

Bart De Wever, De Morgen 04-06-07